Pozycjonowanie jest pojęciem dobrze znanym każdemu, kto prowadzi stronę internetową bądź dopiero chce ją stworzyć. To proces bardzo złożony, w którym zawiera się wiele czynności. Cel jest jeden – wyprzedzić konkurencję i pojawiać się na jak najwyższej pozycji podczas wyszukiwania w Google na daną frazę. Proces wymaga regularnych działań, aktualizacji i kontroli, bo efekty działań mogą się zmieniać w czasie – a konkurencja nie śpi. Co jeszcze warto wiedzieć na temat pozycjonowania?
Wujek Google
Pojawienie się internetu zrewolucjonizowało sposób poszukiwania informacji. Dostęp do wiedzy stał się łatwiejszy niż kiedykolwiek. Potrzebne było jednak miejsce, od którego dałoby się zacząć wyszukiwanie i do którego można by było się udać z konkretnym zapytaniem.
W odpowiedzi na te potrzeby powstały wyszukiwarki internetowe, z których największą i najbardziej popularną jest Google. Wyszukiwarka internetowa pozwala wpisać hasło i w odpowiedzi na nie prezentuje wyniki, które najbardziej odpowiadają zapytaniu. Wyniki te pochodzą z sieci, ze stron dostępnych w internecie. To, w jaki sposób Google wyświetla wyniki, jest dość skomplikowane i opiera się na zaawansowanych algorytmach. Zawsze jednak na kilku pierwszych miejscach znajdziesz treści, które powinny zawierać odpowiedź na zadane pytanie. Pojawią się w nich słowa kluczowe, czyli frazy wpisane w oknie wyszukiwania.
Skąd Google „wie”, co znajduje się na stronach w sieci? Jest ich obecnie tak wiele, że nie sposób przejrzeć wszystkich. Tajemnicą są roboty indeksujące, czyli zautomatyzowane programy. Regularnie przeglądają one sieć, poszukując nowych stron i dodają je do indeksu. Dzięki temu mogą się one pojawiać w wynikach wyszukiwania. Roboty te bazują na tekście, który znajduje się na witrynach. Poznają stronę właśnie dzięki treściom, które na niej znajdą. W niej pojawiają się pewne słowa kluczowe, na podstawie których mogą stronę skategoryzować i później wyświetli się ona po wpisaniu tej frazy w wynikach wyszukiwania.
O miejscu, na którym pojawia się strona, decydują pewne kryteria. W przypadku Google na liście parametrów znajduje się ponad 200 pozycji. Co pewien czas algorytm jest aktualizowany, aby dostarczać jak najlepsze wyniki, które odpowiadają zapytaniom użytkowników. Dostosowywanie strony do wymagań Google w wielkim skrócie jest właśnie pozycjonowaniem strony. Wyszukiwarka Google działa od 1998 roku. Obecnie ma co prawda kilku konkurentów, ale nie są oni na tyle mocni w skali globalnej, by faktycznie zagrozić pozycji „Wujka Google”.
Poszukiwania w sieci
Obecnie w sieci można znaleźć niemal wszystko. Szukasz przepisu na gołąbki? Google wyszuka Ci co najmniej 10 różnych. Chcesz sprawdzić, ile żyje pasikonik? Google da ci odpowiedź w kilka setnych sekundy. Nic więc dziwnego, że chcąc dowiedzieć się czegoś o nieznanej firmie, także kierujesz się do Google. Wyszukiwarka pomoże ci znaleźć stronę internetową marki, poznać jej ofertę, a nawet przejrzeć opinie innych klientów. to bardzo ważna wiedza, która nierzadko zaważa na tym, czy ktoś zdecyduje się z usług firmy skorzystać.
Dlaczego ludzie szukają firm w internecie? Z prostej przyczyny – jest to łatwe i szybkie. W kilka chwil mogą dowiedzieć się dużo o firmie, łącznie z jej adresem czy numerem telefonu. Co ważne, ludzie często szukają firm niedaleko siebie. Na przykład wpisują do wyszukiwarki hasło „fryzjer warszawa Śródmieście” i w ten sposób znajdują salon, do którego mają najbliżej. Albo taki, który ma najlepsze opinie na temat farbowania czy strzyżenia.
Obecnie internet pełni funkcję zbliżoną do tej, jaką pełniły banery i ulotki w czasach przed upowszechnieniem się sieci. Przede wszystkim więc sprawiały, że o istnieniu firmy dowiadywały się nowe osoby. Nie zawsze jednak były one grupą docelową, bywało, że nie wykazywały zainteresowania ofertą, zatem reklama nie przynosiła zadowalających efektów.
Inaczej jest w sieci. Jest ona pewnym rodzajem elektronicznej bazy danych, którą przeszukują potencjalni klienci szukający konkretnych usług i firm. Jeśli więc dana marka ma swoją witrynę, ma większą szansę, że znajdzie ją osoba zainteresowana usługą. To niejako odwrotność działań reklamowych, bo klient sam znajduje firmę. Musi tylko mieć co znaleźć.
Aby klient mógł znaleźć stronę, musi ona nie tylko w ogóle istnieć, ale także spełniać warunki stawiane przez wyszukiwarkę Google. W tym celu stosuje się pozycjonowanie stron. Jego głównym zadaniem jest zwiększenie widoczności domeny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Działania wchodzące w skład zadań pozycjonerskich obejmują optymalizację elementów witryny oraz zbudowanie zaplecza backlinków – tzw. linkbuilding. Poprawnie i regularnie wykonywane działania pozycjonerskie sprawiają, że strona uzyskuje coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika zadanej frazy. To zaś sprawia, że łatwiej znaleźć witrynę, a firmie – nowych klientów.
Pozycjonowanie i to … warto wiedzieć
Pozycjonowanie dzieli się na off-site oraz on-site, czyli zadania wykonywane na stronie i poza nią. Najważniejsze czynniki, które wpływają na widoczność strony w sieci, to:
- Struktura strony,
- Poprawność kodu witryny,
- Linkowanie z zewnętrznych serwisów – czyli linki prowadzące do strony z innych witryn,
- Content, czyli treść na stronie, w tym głównie teksty,
- Optymalizacja strony pod SEO (ang. Search Engine Optimalization).
Aby działania te przyniosły skutek, należy przeprowadzić audyt. Podczas niego analizowany jest każdy aspekt witryny, a także dobierane są słowa kluczowe, które pasują do branży i do zawartości strony. W przypadkach sklepów internetowych ważna jest również analiza konkurencji, czyli sprawdzenie, jakie działania podejmuje konkurencja.
Marketing internetowy jest dziś optymalnym kosztowo i skutecznym sposobem na zdobywanie nowych klientów. Jedną ze składowych działań, które prowadzą do sukcesu, jest pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki niemu witryna wyświetla się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. To zaś sprawia, że więcej osób wejdzie na stronę i pozna usługi oferowane przez firmę. Nie warto rezygnować z pozycjonowania. Sprawia ono, że łatwiej wyróżnić się spośród tysięcy podobnych stron.