Pozycjonowanie to proces, który wymaga wiele cierpliwości. Efektów nie widać od razu, szczególnie że składa się na niego wiele różnych działań. Pojawienie się usprawnień pozwala wykonywać je szybciej. Jak duża jest rola narzędzi w pozycjonowaniu i w jakich zadaniach są pomocne?
Pozycjonowanie … ręczne?
Czy do pozycjonowania narzędzia są niezbędne? W teorii można wszystkie czynności wykonać ręcznie. Na przykład, jednym z ważniejszych działań w pozycjonowaniu jest pozyskiwanie linków zewnętrznych. Są to odnośniki, które prowadzą do pozycjonowanej strony z innych witryn. Jak je pozyskać ręcznie? Najprościej samodzielnie wyszukać serwisy zbliżone tematycznie do tematyki strony. Następnie należy poprosić właścicieli witryn o możliwość umieszczenia na niej swojego linku.
Niegdyś popularne były katalogi, czyli zbiory stron, do których można dodać swój link płatnie lub za darmo. Jedyne zadanie katalogów to bycie zbiorem odnośników do wielu stron z najróżniejszych branż. Obecnie linki pozyskane w ten sposób nie mają szczególnej wartości, a nawet za takie działania można dostać bana od Google. Niektóre katalogi mają bowiem złą opinię.
Podobnie rzecz wygląda z dodawaniem linków wewnętrznych, czyli tych w obrębie jednej strony. Nie mają one aż takiego znaczenia dla pozycjonowania same w sobie, ale pomagają użytkownikom odnaleźć się w serwisie i sprawiają, że spędzają w nim więcej czasu. Wykonywanie tego zadania bez odpowiednich narzędzi ułatwiających pracę może się okazać zbyt czasochłonne. Ręczne poszukiwanie stron, na których można umieścić link jest czasochłonne i pracochłonne, a nie zawsze przynosi najlepsze efekty. Lepiej więc skorzystać ze specjalnych narzędzi, które ułatwią wyszukiwanie platform oraz samo umieszczanie odnośników.
Pozycjonowanie ręczne i kontrolowanie efektów pracy dla jednej strony jest możliwe, jednak w przypadku kilku stron staje się problematyczne. Aby mieć lepszą kontrolę nad procesem oraz pewność, że wszystko idzie tak, jak powinno, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Zautomatyzowany linkbuilding
Linkbuilding polega na pozyskiwaniu linków z innych witryn do strony pozycjonowanej. Chodzi więc o linki zewnętrzne. Powinny one pochodzić z wartościowych stron, a więc takich, które zawierają materiały przyjazne dla odbiorcy i nie są jedynie zbiorem odnośników do wielu różnych stron.
Jakie ma to znaczenie dla pozycjonowania? Po pierwsze, pozwala zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie, bo użytkownik trafi na nią z różnych miejsc w sieci. To zwiększa szansę na pozyskiwanie nowych klientów. Po drugie zaś, pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czy można linki pozyskiwać ręcznie? Tak, jednak jest to nieefektywne. Lepiej skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Pierwszym z nich jest Ahrefs. Ma wbudowany moduł do linkbuildingu, który pomaga ocenić jakość linków czy poziom zaufania. Można za jego pomocą przeprowadzić szybką analizę linków zewnętrznych, co ułatwia i przyspiesza pracę.
Clusteric pozwala przeprowadzić analizę linkowania i kontrolować je. Łatwo sprawdzać, czy nowe linki się pojawiają oraz jakiej są jakości. Mogą pojawić się słabej klasy odnośniki, tzw, spam z niezaufanych stron. Warto je usuwać, ponieważ wpływają negatywnie na SEO.
Majestic pomaga znaleźć odpowiednie miejsce do linkowania. Dzięki temu narzędziu można sprawdzić parametry linków, takie jak TrustFlow. Wskaźnik ten pokazuje, czy strona jest wiarygodna. Citation Flow wskazuje zaś, czy dana witryna ma dużo linków zewnętrznych. Analizę można przeprowadzić hurtowo, sprawdzając wiele domen.
ZennoPoster ułatwia linkowanie oraz poszukiwanie odpowiednich miejsc na linki, powiązanych tematycznie ze stroną. Można także dodawać za jego pomocą posty na forach czy stronach i stowrzyć unikalną kampanię marketingową.
Xneolinks pozwala w prosty sposób automatyzować dodawanie linków na stronach takich jak fora, blogi, księgi gości czy media społecznościowe. Pozwala publikować artykuły z odnośnikami do witryny. Działa na zasadzie emulacji ludzkich zachowań, takich jak otwieranie strony, wprowadzanie tekstu czy kliknięcia myszką.
Zautomatyzowane śledzenie
Celem pozycjonowania jest zapewnienie witrynie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Pozycja strony zmienia się jednak w czasie, w zależności od działań pozycjonera, ale także konkurencji. Dlatego trzeba nieustannie kontrolować sytuację. W przypadku jednej strony nie jest trudno robić to ręcznie, problem pojawia się jednak, kiedy witryn jest więcej. Ręczne kontrolowanie postępów i pozycji serwisu zajmuje wiele czasu i nie jest wysoce efektywne. Lepiej sięgnąć po odpowiednie narzędzia.
Jednym z nich jest Seo-Stat. Jest to darmowy monitor pozycji, który pozwala sprawdzać 20 fraz i różne parametry strony, m.in. liczbę linków czy pagerank. Na bieżąco można więc sprawdzić, jak radzi sobie witryna w przypadku konkretnej frazy.
Semstorm także oferuje opcję monitorowania pozycji. Wybrane słowa kluczowe są sprawdzane za pomocą przeglądarek, tak, aby Google pokazywał dane takie, jak innym internautom. Można sprawdzać widoczność strony z dowolnego miejsca. Co więcej, narzędzie oferuje także analizę konkurencji.
Google Search Console pozwala monitorować pozycję strony w przypadku różnych fraz. Jest to narzędzie darmowe, jednak oferuje wiele możliwości. Co ważne, w Google Search Console można sprawdzić, za pomocą jakich fraz użytkownicy wyszukują daną stronę. Być może nie jest ona zoptymalizowana na dane słowa – można tę wiedzę wykorzystać,
Zautomatyzowana analiza
Analiza ruchu na stronie to jeden z podstawowych elementów audytu SEO. Pozwala ona uzyskać informacje na temat tego, czy prowadzone działania przynoszą rezultaty. Analiza taka to także wiele danych, które pozwolą ulepszyć strategię i przede wszystkim sprawdzić, czy obrany plan na pozycjonowanie jest efektywny. Aby dokładnie wykonać analizę, potrzeba odpowiednich narzędzi.
Google Analytics jest darmowym narzędziem od Google, które dostarcza wielu danych na temat ruchu na stronie. Można sprawdzić, z jakich urządzeń najczęściej użytkownicy wchodzą na stronę, ile czasu na niej spędzają i jakie podstrony odwiedzają. Aby uzyskiwać informację, należy połączyć narzędzie ze swoją stroną.
Ahrefs działa podobnie, z tym, że pozwala także wykonać analizę ruchu dla konkurencji. Co ważne, program rozróżnia, czy ruch pochodzi z organicznych wyników, czyli z wyszukiwani w sieci, czy też z płatnego, czyli z reklam. Znajdują się tu informacje o podstronach generujących największy ruch, użytkownikach z urządzeń mobilnych czy frazach kluczowych, które zwiększają ruch na stronie.
Seostation także pozwala sprawdzić ruch na stronie. Można sprawdzić, skąd użytkownicy przychodzą i zbadać ruch pod kątem lokalizacji, map i urządzeń mobilnych. Narzędzie będzie automatycznie, każdego dnia sprawdzać pozycje dodanych przez użytkownika stron i fraz.
Zautomatyzowany sens
Ręczne pozycjonowanie na dłuższą metę nie jest najlepszym rozwiązaniem. Łatwo zgubić się w szeregu danych, z których trzeba wyciągać wnioski. Sprawdzanie ruchu, pozycji strony na dane słowo kluczowe czy kontrola linków zabierają poza tym wiele czasu. Odpowiednie narzędzia znacząco przyspieszają i ułatwiają proces pozycjonowania stron.
Nowoczesne pozycjonowanie to praca z narzędziami. Pozwalają one nie tylko dobrać odpowiednie słowa kluczowe, ale także na bieżąco kontrolować efekty prowadzonych działań. Jest to rozwiązanie efektywne i wydajne czasowo wykorzystywane przez agencje interaktywne i marketingowe.