Pozycjonowanie jest bardzo ważne. Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania sprzyja pozyskiwaniu nowych klientów. Wpływa również na rozpoznawalność i wiarygodność marki. Jeśli firma pojawia się wysoko po wpisaniu danego hasła, odbiorcy uważają ją za wartą zaufania i profesjonalną. Aby dobrze wypozycjonować stronę, trzeba połączyć ze sobą kilka różnych działań. Jednym z nich jest linkowanie zewnętrzne. Na czym to polega?
Pozycjonowanie – dlaczego takie ważne?
Pozycjonowanie strony ma wiele korzyści. Jest istotne z punktu widzenia biznesowego i finansowego. Przede wszystkim dzięki wysokim pozycjom w wynikach wyszukiwania na daną frazę klient łatwiej trafi na witrynę. Co za tym idzie, jest większa szansa, że skorzysta z oferty, dokona zakupu produktu czy usługi. Dzięki temu prościej zdobyć klientów bez potrzeby inwestowania w płatne reklamy.
Najważniejszą zaletą pozycjonowania jest fakt, że zwiększa ono widoczność strony w sieci. Sprawia to, że potencjalni klienci są bardziej skłonni zaufać firmie. Oczywiście ma również znaczenie, czy na danej stronie znajdą oni odpowiedzi na swoje pytania. Nie jest sztuką wypozycjonować się na popularne słowa kluczowe. Chodzi o to, aby dobrać frazy w taki sposób, by pasowały do treści. Trzeba przy tym pamiętać, że pozycjonowanie nie jest procesem krótkim. Efekty prowadzonych działań nie są widoczne od razu po ich wdrożeniu, a dopiero po pewnym czasie. Warto jednak poczekać, uzbroić się w cierpliwość i być regularnym, ponieważ rezultaty będą świetne.
Pozycjonowanie przez linki – link building
Link building jest procesem, który wchodzi w skład pozycjonowania. Pełni bardzo ważną funkcję. Polega on na zdobywaniu linków, czyli odnośników z innych stron do pozycjonowanej witryny. Kiedyś duże znaczenie miała liczba linków, jednak od pewnego czasu bardziej liczy się ich jakość. Co więcej, odnośniki ze stron o kiepskiej reputacji mogą nawet poskutkować karą od Google, warto więc mieć to na uwadze.
Jakie znaczenie dla pozycjonowania na link building? Jest to pewnego rodzaju system poleceń witryny. Dla algorytmu Google linki takie mają duże znaczenie – oczywiście jeśli jest ono wysokiej jakości. Jeśli linków kierujących do strony z innych serwisów o dobrej reputacji jest wiele, to sygnał, że witryna ta jest rzetelna i wartościowa. Jeśli ruch pochodzi z witryn o wysokiej pozycji w Google, jest to znak, że dana strona jest polecana.
W pozycjonowaniu wyróżniamy dwa rodzaje linków. Pierwszy z nich to linki wewnętrzne. Jest to sieć odnośników na stronie, kierują one do różnych miejsc na witrynie. Mają przede wszystkim pomóc użytkownikowi, a także robotom Google, poruszać się po serwisie. Przekierowania wewnątrz strony sprawiają też, że czytelnik spędza na niej więcej czasu, a to również korzystne, zarówno z punktu widzenia pozycjonowania, jak i biznesu.
Drugim rodzajem linków są linki zewnętrzne. To są z kolei odnośniki z zewnątrz, czyli z innych stron, kierujące do pozycjonowanej witryny. Można je podzielić na dwie kategorie: linki naturalne i nienaturalne.
Linki naturalne to odnośniki, które wstawiają internauci, np. polecając treści ze strony lub produkty. Dobrze, jeśli w komentarzach takich znajdzie się rzetelna opinia i argumenty zadowolonego użytkownika. Link taki, aby mieć znaczenie dla działań pozycjonerskich, powinien być opatrzony atrybutem nofollow. Mówi on robotom indeksującym, aby nie podążały za przekierowaniem.
Linki nienaturalne to nic innego jak reklama. W skrajnych przypadkach przybiera ona formę spamu. Można je spotkać na forach w postaci wpisów nachalnie zachęcających do wejścia na stronę, jednak bez żadnego, naturalnego komentarza czy rzetelnej opinii. Innym przykładem jest szereg linków z tym samym anchorem, czyli treścią linka, która przekierowuje do witryny. Są to działania spamerskie, za które grozi kara od Google.
Wybór linkowania … na co zwrócić uwagę?
Dzięki odpowiedniemu linkowaniu pozycja strony w wynikach wyszukiwania staje się wyższa. Statystyki mówią, że im więcej linków dobrej jakości, czyli kierujących do strony ze źródeł rzetelnych i zaufanych tym lepsza pozycja w Google. Aby jednak tak się stało, trzeba tworzyć linkowanie z głową. Po pierwsze, linki nie powinny być spamerskie, a po drugie, należy zachować równowagę między odnośnikami nofollow i dofollow. Oczywiście ważne jest też, aby na stronie znalazły się też odnośniki do innych witryn. W przeciwnym razie stanie się ona tylko miejscem przyjmującym rekomendację, a to może zostać uznane za nienaturalne i wyrządzić więcej szkód niż pożytku.
Jak zatem wybierać linki? Trzeba odpowiednio je weryfikować. Po pierwsze, należy sprawdzić zaufanie witryny. Najprościej zrobić to poprzez dedykowane narzędzia, takie jak Trust Flow w Majestic czy URL Rating w Ahrefs. Ten wskaźnik ujawnia, jak wysoka jest reputacja strony na bazie kierujących do niej linków. Najlepiej wybierać takie serwisy, których wskaźnik Trust Flow jest jak najwyższy.
Popularność i ruch to kolejne elementy, które należy skontrolować. Oczywiście im więcej użytkowników odwiedza stronę, z której ma pochodzić link, oraz im więcej czasu na niej spędza, tym lepiej. Powiązania tematyczne też mają znaczenie. Najlepiej pozyskiwać linki z platform, które w pewien sposób wiążą się tematycznie z pozycjonowaną stroną. Linkowanie z różnych, niezwiązanych ze sobą branż i dziedzin może być odebrane przez Google jako sztuczne, a stąd już niedaleko do kary.
Budowanie sieci linków
W jaki sposób pozyskać linki? Źródeł jest kilka. Jednym z najskuteczniejszych jest artykuł sponsorowany. Zamieszczenie tekstu o wysokiej wartości merytorycznej, z linkiem, na zaufanej witrynie może znacząco wpłynąć na pozycję strony w Google. Co więcej, może także zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z usług firmy.
Kolejnym sposobem na pozyskanie linków jest założenie bloga, który będzie uzupełnieniem działalności firmowej. Na blogu powinny się znaleźć wartościowe treści, które będą zawierać porady dla czytelników i będą dla nich jak najbardziej przydatne. W treści można zamieszczać linki kierujące do pozycjonowanej witryny. Bloga takiego można również określić mianem zaplecza SEO. Trzeba jednak pamiętać, że ta metoda, choć skuteczna, jest również czasochłonna. Wymaga bowiem regularnego tworzenia nowych treści.
Linki można zdobywać również, dzieląc się wiedzą. To trochę coś innego niż artykuły sponsorowane. Teksty gościnne czy wywiady mają na celu głównie zareklamować biznes i stworzyć wizerunek eksperta. Nie zaleca się natomiast kupowania linków w tzw. katalogach. Niegdyś było to popularne, dziś jednak odnośniki z takich stron są mało wartościowe.
Co za dużo to … nieefektywnie
Mogłoby się wydawać, że im więcej linków, tym lepiej. Nie do końca tak to działa. Dla Google większe znaczenie niż liczba linków, ma ich jakość. Dlatego warto przede wszystkim dbać o pozyskiwanie odnośników z zaufanych, rzetelnych stron, a unikać tych kiepskiej jakości. Słaba reputacja platformy, z której pochodzi link wpływa źle na stronę, do której prowadzi.
O czym jeszcze pamiętać, aby nie narazić się na karę? Czasem pojawiają się odnośniki, na które nie ma się wpływu. Bywa to działaniem nieuczciwej konkurencji lub po prostu do witryny linkuje ktoś, kto ma stronę o słabej reputacji. Dlatego warto regularnie sprawdzać, jakie odnośniki prowadzą do pozycjonowanej strony. Najlepiej analizować to za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, Majestic czy Google Search Console. Jeśli pojawią się wątpliwej jakości linki, najlepiej je usunąć za pomocą np. Webmaster Disavov Tool.
Należy również kontrolować stosunek linków dofollow do nofollow. Atrybut dofollow sprawia, że roboty automatycznie przechodzą do podlinkowanej strony. Jeśli witryna, z której pochodzi link, jest wysokiej jakości, zyska na tym także strona pozycjonowana. Jeżeli jednak jest odwrotnie, odnośnik ten może jedynie zaszkodzić. Atrybut nofollow natomiast nie przekazuje żadnej wartości ani zaufania witryny, z której pochodzą, ale wciąż generują ruch na stronie. Najlepiej zatem zachować balans między nofollow a dofollow.
Nie warto także spamować linkami. W najlepszym razie linki z niezaufanych czy niepowiązanych tematycznie stron nie wpłyną w żaden sposób na pozycję. Może jednak się zdarzyć, że Google nałoży na witrynę karę i jej wyniki znacząco spadną. Może także zdarzyć się ban.
Link building ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania. Odnośniki z zaufanych stron mogą mocno wpłynąć na pozycję witryny w rankingu Google. Aby jednak sobie nie zaszkodzić, należy przeprowadzać działania z głową i dbać o jakość linków, aby poprowadzić unikalną kampanię marketingową.