Oferujesz usługi? Prowadzisz firmę i zależy ci, żeby zwiększyć jej rozpoznawalność, ale pod twoim nazwiskiem? Rozwiązaniem jest rozwijanie marki osobistej. Nie chodzi tylko o rozpoznawalność nazwiska czy nazwy firmy, ale także o wizerunek, który pozwoli wyróżnić się na rynku. Troska o to, aby był pozytywny, pomoże zdobyć nowych klientów. Jak zadbać o rozwój swojej marki osobistej?
Czy już jestem popularny?
Pod pojęciem marki osobistej mieści się personal branding. W skrócie chodzi o to, jak prezentujesz się w oczach klientów. Marka osobista jest wykreowanym przez ciebie wizerunkiem. Przez jego pryzmat postrzegają cię inni. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność lub stoisz na czele firmy, powinieneś zadbać o to, jak widzą cię potencjalni klienci czy współpracownicy.
Do elementów marki osobistej zaliczamy:
- Imię i nazwisko – warto zawsze wyraźnie się przedstawiać, tak, aby te dane wyryły się w pamięci rozmówców,
- Wizerunek osobisty, wygląd – nie chodzi tu o ocenę atrakcyjności, ale o profesjonalizm i wizerunek, który odpowiada sytuacji; ważny jest np. stosowny strój,
- Symbol, znak – może być to np. parafka czy podpis, który będzie kojarzony właśnie z tobą,
- Umiejętności i kompetencje – odpowiednia wiedza z dziedziny, w której działasz,
- Działania z wykorzystaniem narzędzi np. marketingowych.
Czy da się sprawdzić postęp w pracy nad marką osobistą? Jak najbardziej. Jest kilka sposobów, które pozwolą skontrolować, na jakim jest etapie. Najważniejsze – słuchaj swoich klientów i tego, co o tobie mówią, a przede wszystkim, czy mówią.
Najprościej zadać sobie trzy pytania. Po pierwsze, skąd pozyskujesz klientów? Ogłaszasz swoje usługi w gazecie, na portalach ogłoszeniowych, a może klienci przychodzą z polecenia? Jeśli pozyskujesz klientów w ten sposób, może to oznaczać, że jesteś na dobrej drodze.
Po drugie, zastanów się, jak klienci polecają twoje usługi? Przekazują kontakt do ciebie innym osobom, które potrzebują konsultacji w twojej branży? Jeżeli tak – raczej nie świadczy to najlepiej o twojej marce. Jeśli jednak zadowoleni kontrahenci udostępniają kontakt do ciebie innym osobom i opatrują to mocną rekomendacją, oznacza to, że są zadowoleni z twoich usług. Zazwyczaj w takich poleceniach pojawiają się istotne argumenty, czyli to, co wyróżnia ciebie spośród innych osób, które mają podobną ofertę.
Argumenty klientów zawierają unikalne cechy i wartości właściwe dla twojej marki. Może być to np. szybki czas realizacji, profesjonalizm, przyjazne podejście do kontrahentów. Jeżeli klienci wymieniają je z przekonaniem i potrafią polecić twoje usługi innym, oznacza to, że jesteś na właściwej drodze, aby stworzyć markę osobistą.
Odpowiedni dobór
Wbrew pozorom promowanie siebie nie ma wiele wspólnego z byciem influencerem. Promocja marki osobistej ma na celu wykreowanie wizerunku eksperta. Wiąże się po pierwsze ze zwiększeniem rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów, a po drugie, z reklamowaniem profesjonalnych usług.
Żeby więc osiągnąć swój cel w unikalnych kampaniach marketingowych, trzeba wybrać odpowiedni produkt i dobrać do niego promocję. Reklamowany produkt musi pasować do charakteru marki, czyli rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli np. jesteś czy chcesz zostać influencerem, sprawdzą się atrakcyjne wizualnie i dobre jakościowo filmiki/zdjęcia. W przypadku, gdy zawodowo zajmujesz się marketingiem, postaw na bloga lub profil na portalu zawodowym. Twórz porady, które pokażą odbiorcom, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
Jak dobrać rodzaj produktu do charakteru marki? Zastanów się, co chcesz zrobić, jakie cele chcesz osiągnąć, a także pomyśl, jaką wartość możesz zaoferować klientom i odbiorcom. Promowany produkt powinien być także wysokiej jakości. Postaw zatem na coś, w czym czujesz się dobrze, co możesz uczynić swoim znakiem rozpoznawczym. Pamiętaj też, by nie wprowadzać klienta w błąd. Nie promuj więc fotografii, jeśli zajmujesz się tworzeniem tekstów i to jest twoją usługą.
Co i za ile?
Marketing internetowy jest bardzo skuteczny, trzeba jednak wiedzieć, jak się posługiwać narzędziami, które oferuje. Spośród nich wysoką skutecznością wyróżniają się reklamy. Ich rodzajów jest wiele: od reklam w social mediach, po Google AdWords, reklamę banerową i artykuły sponsorowane.
Każda z reklam ma swoją specyfikę. Najpopularniejsza jest reklama banerowa. Ma formę prostokąta lub kwadratu i pojawia się na stronach internetowych. Do jej wad należy jednak to, że bywają irytujące, a wielu internautów wyłącza je od razu i nie patrzy nawet, jakie usługi reklamują.
Dobrym wyborem jest zatem reklama w social media oraz Google Adwords. W każdym wypadku ustawisz dokładnie grupę docelową, dzięki czemu reklama wyświetli się osobom najbardziej zainteresowanym twoimi usługami. Koszt reklamy zależy od wielu czynników, m.in. od branży. Im wyższy budżet, tym więcej potencjalnych odbiorców. Jeśli ustawisz wszystkie parametry dokładnie, określisz poprawną grupę docelową, reklama będzie skuteczna. Oznacza to, że koszt kliknięcia będzie niższy.
W przypadku Google Ads i kampaniach interaktywnych występuje model rozliczeniowy CPC, czyli Cost per Click. Płacisz w momencie, gdy użytkownik kliknie reklamę, samo wyświetlenie jest więc bezpłatne. Model ten sprawdza się w przypadku kampanii nastawionych na generowanie ruchu na stronie. Łatwo też zmierzyć skuteczność kampanii.
CPM oznacza koszt za wyświetlenie reklamy przez 1000 użytkowników. Możesz określić, ile chcesz maksymalnie zapłacić za 1000 wyświetleń. W tym przypadku trzeba jednak wziąć pod uwagę ryzyko przepłacenia, ponieważ koszt jest niezależny od tego, ile osób faktycznie na reklamę kliknie. Może się więc okazać nieskuteczna, a i tak trzeba będzie ponieść jej koszt.
Model CPV, czyli płatność za obejrzenie reklamy, stosuje się w serwisie YouTube. W tym przypadku płacisz tylko za wyświetlenie filmu lub interakcje użytkownika z wideo, np. kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania. Poza wymienionymi wyżej, trafisz także na inne modele rozliczeniowe. CPA, koszt za akcję, oznacza, że wybierasz działanie, za które poniesiesz opłatę. Może to być wypełnienie formularza albo złożenie zamówienia. W przypadku modelu CPL płacisz, gdy odbiorca pozostawi swoje dane, np. w formularzu. CPS – koszt za sprzedaż, czyli ponosisz koszt w momencie, kiedy użytkownik zakupi produkt albo usługę. Ten model jest jednak dość drogi.
Aby reklama była skuteczna, stawka nie może być za niska. W przypadku zbyt wysokiej zaś może się okazać, że koszt reklamy będzie za wysoki. Znaczenie ma strategia ustalania stawek. Powinna ona pasować do celów kampanii reklamowej. Np. kampania zasięgowa ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marki, powinna więc dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Kampania sprzedażowa zaś skupia się na zwiększeniu sprzedaży produktów.
Reklama a PR
Zarówno PR, jak i reklamę wykorzystuje wiele firm, tych dużych, jak i małych. Odpowiednio prowadzone działania zwiększają popularność i sprawiają, że pojawiają się nowi klienci, o czym do skonale wiemy w h4e Service. Nie są to jednak terminy tożsame.PR dotyczy głównie budowy pozytywnego wizerunku. To działania celowe, planowane w długim horyzoncie czasowym. Chodzi więc o to, aby zwrócić uwagę klientów na produkty czy usługi oferowane przez firmę. Nie jest to jednak reklama, ale szczere wobec odbiorcy działania.
Czy da się łączyć ze sobą te dwie strategie działania? Wiele osób sądzi, że reklama jest skuteczniejsza, jednak bez utrwalonego, pozytywnego wizerunku trudno o powracających klientów lub tych, którzy przychodzą z polecenia. Co więcej, jeśli odbiorca trafi na reklamę firmy, którą już kojarzy i która ma dobry PR, jest większa szansa, że zdecyduje się skorzystać z jej usług.
Nieumiejętnie opracowana reklama może jednak wpłynąć negatywnie na wizerunek marki. Stanie się tak, gdy reklamowana będzie usługa czy produkt kiepskiej jakości albo gdy obietnice zawarte w reklamie nie znajdą odzwierciedlenia w rzeczywistości. Budowa marki osobistej ma duże znaczenie. Pomaga zwiększyć rozpoznawalność firmy i jej usług, sprawia, że więcej klientów przychodzi z polecenia i zostaje na dłużej. Aby zadbać o pozytywny wizerunek, warto posiłkować się reklamą i stawiać się w pozycji eksperta, który daje odbiorcy konkretną korzyść.