Metody reklamowe stały się znacznie bardziej wyrafinowane, aby przemawiać do nowoczesnych i coraz bardziej doświadczonych konsumentów. Dlatego powstał personal branding – sposób na reklamowanie nie tylko produktów, a i… siebie.
Reklama we współczesnym świecie
Internet zapoczątkował nowy sposób łączenia się z odbiorcami. Reklamy banerowe i wyskakujące były bardzo popularne na początku, ale następnie pojawienie się mediów społecznościowych przeniosło marketing na wyższy poziom.
Konsumenci, mając dość nachalnej sprzedaży, nie ufali już markom, które promowały produkty. To zmieniło sposób, w jaki reklamodawcy podchodzili do swoich odbiorców. Zamiast skupiać się wyłącznie na sprzedaży produktów, zaczęli budować świadomość marki i zaufanie. Zamiast przyjmować podejście transakcyjne, zaczęli oferować rozwiązania problemów, do których mogli się odnosić odbiorcy.
Dziś reklamodawcy doskonale zdają sobie sprawę z nieufności konsumentów do reklam. Teraz ludzie są tak samo wybredni, jeśli chodzi o marki, od których kupują, jak o znajomych. Marka odzwierciedla swój własny wizerunek, a także kojarzy się ze czynnikami społecznymi i politycznymi, które muszą być zgodne z własnymi przekonaniami konsumentów.
Coraz powszechniejsze stają się również programy blokujące reklamy. Oznacza to, że reklamodawcy muszą skoncentrować się na udowodnieniu autentyczności marki, wiarygodności i wartości poprzez dostarczanie przydatnych informacji i rozwiązań, a nie tylko produktów i usług.
Innym ważnym czynnikiem jest zaufanie konsumentów do innych konsumentów. Dla marki bardzo ważne jest zbudowanie społeczności lojalnych wyznawców, którzy będą promować markę w ich imieniu. Ta treść generowana przez użytkowników sprawia, że konsumenci stają się częścią kampanii reklamowej.
Personal branding… czym jest
Personal branding to podejście marketingowe, będące częścią marketingu interaktywnego, w którym osoba odzwierciedla unikalne doświadczenie, popularność, wiedzę i doświadczenie. Pomaga firmie wyróżnić się na tle konkurencji, mieć większy wpływ oraz ustanowić autorytet i wpływy.
Posiadanie marki osobistej oznacza posiadanie czegoś wyjątkowego, czego inni nie mają: wiedzy, doświadczenia lub niezwykłych osiągnięć. Sprawiają, że firma jest wpływowa, rozpoznawalna i konkurencyjna. Tworzenie marki osobistej otwiera możliwość pokazania swoich zalet i mocnych stron.
Tworzenie marki osobistej jest szczególnie popularne wśród influencerów, którzy mają już miłość i zaufanie klientów. Mogą z łatwością wykorzystywać swoje nazwiska i wiedzę fachową do tworzenia marek, które ludzie docenią. Selena Gomes, Charlotte Tilbury i Kylie Jenner wykorzystały swoją popularność i wpływy do stworzenia znanych na całym świecie marek kosmetyków.
Dlaczego popularne jest budowanie marki osobistej? Odpowiedź jest prosta. Można ją łatwo rozpoznać, zapamiętać i przywołać. Subskrybenci mogą automatycznie stać się potencjalnymi klientami, ponieważ dobrze znają tego influencera i doceniają jego doświadczenie i wiedzę. Dzięki temu marka cieszy się szerokim zasięgiem i zaufaniem milionów ludzi na całym świecie.
Marka firmy a marka osoby
Budowanie marki osobistej jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, zwłaszcza dzięki narzędziom, które udostępniamy online. Między osobistymi witrynami internetowymi a kontami w mediach społecznościowych może być łatwiej stworzyć markę osobistą niż markę biznesową.
Marki osobiste są elastyczne. Zwykle używają nazwy właściciela firmy do oznaczenia firmy, witryny i oferty (niezależnie od tego, czy są to produkty, czy usługi). Oznacza to, że jeśli zmieni się Twoje nastawienie i zaczniesz oferować coś innego niż to, co zaoferowałeś na początku, możesz dostosować swoją ofertę bez konieczności zmiany nazwy firmy.
Marki osobiste są idealne dla „branż jednoosobowych”. Jeśli jesteś artystą, autorem, profesjonalnym mówcą lub trenerem, silna marka osobista wzmocni Twój biznes i przyciągnie nowych, zainteresowanych potencjalnych klientów.
Stworzenie marki firmy zmusza Cię do przemyślenia planów dotyczących jej tożsamości. Kiedy nadejdzie czas na wymyślenie nazwy firmy, musisz pomyśleć o tym, kim jest Twój idealny klient, co będziesz oferować i z czego Twoja firma będzie znana. Przejście przez ten proces pomoże Ci stworzyć wizję tego, dokąd chcesz prowadzić swoją firmę, która wykracza daleko poza nazwę firmy i slogan.
Marki biznesowe pozwalają na lepsze pozycjonowanie firmy i są łatwiejsze do sprzedania. Większość firm ma cykl życia. Kiedy jesteś gotowy do sprzedaży swojej firmy — ponieważ Twoje zainteresowania się zmieniły; chcesz się przenieść; jesteś gotowy do przejścia na emeryturę — łatwiej będzie sprzedać to komuś innemu, jeśli zbudowałeś coś, co nie jest związane z osobistym nazwiskiem. Marki biznesowe nie są tak elastyczne jak osobiste. Jeśli zdecydujesz się zmienić kurs i zaoferować coś zupełnie innego, być może będziesz musiał założyć drugą firmę.
Sposoby reklamy
Stworzenie marki osobistej, której celem jest pomoc w rozwoju osobistym i zawodowym, ma kluczowe znaczenie we współczesnym biznesie i w kreowaniu unikalnych kampanii marketingowych. Badanie przeprowadzone przez CareerBuilder w 2018 r. wykazało, że 43% pracodawców monitorowało profile swoich pracowników w mediach społecznościowych, a 70% pracodawców stwierdziło, że używa mediów społecznościowych do sprawdzania kandydatów do pracy.
Najważniejsze wskazówki dotyczące marki osobistej obejmują zdobycie pozycji „influencera” w swojej dziedzinie. Aby to osiągnąć, musisz opracować strategię przesyłania wiadomości. Czym się pasjonujesz? Z czego chcesz być znany? Kim pragniesz być? Jak mówi przysłowie, nie możesz wyznaczyć miejsca docelowego, jeśli nie wiesz, dokąd się wybierasz.
Twoja marka musi być wierna sobie i odpowiednia dla innych. Znajomość (i marketing) swoich unikalnych mocnych stron zapewnia odbiorcom, że jesteś dobry w tym, co robisz. Równie ważne jest zidentyfikowanie swoich słabości. Uznanie swojej niedoskonałości może sprawić, że Twoja marka będzie bardziej autentyczna.
Świetny branding osobisty nie tylko pomaga ci rozwinąć pewność siebie; może również pomóc w nawiązywaniu kontaktów i zdobywaniu możliwości rozwoju zawodowego. Inne korzyści z autobrandingu i autopromocji obejmują zmniejszenie poczucia syndromu oszusta i większe prawdopodobieństwo zarobienia więcej i osiągnięcia celów zawodowych. Kluczowym elementem kultywowania marki osobistej jest identyfikowanie i publikowanie swoich mocnych stron. Przejęcie odpowiedzialności za swoje umiejętności — i pewność, że jesteś osobą, do której należy się w dziedzinach, w których się wyróżniasz.
Gdy promujesz się w social mediach, podczas rozmowy z innymi zwracaj uwagę na subtelne sygnały mowy ciała. Czy wydają się być zaangażowani, czy raczej niezainteresowani? Mów głośno, ale nigdy nie monopolizuj rozmowy. Nie mów ludziom, jaki jesteś wspaniały; pokaż je swoimi działaniami i swoimi osiągnięciami. Czyny zawsze przemawiają głośniej niż słowa.
Pomóż innym, kiedy tego potrzebują, i wspaniałomyślnie mów o tych, którzy ci pomogli po drodze. Promowanie i docenianie innych często oznacza, że odwdzięczą się za przysługę. Tworzenie, promowanie i zarządzanie marką osobistą może pomóc Ci w życiu zawodowym i osobistym. Na przykład posiadanie silnej marki może pomóc Ci w zdobyciu nowej pracy lub zdobyciu większej rozpoznawalności w Twojej branży.