Marketing to nie tylko tworzenie haseł reklamowych czy strategii kampanii, które mają zachęcić klientów do skorzystania z usług danej firmy czy nabycia produktu. Tak naprawdę to złożone pojęcie, w którym zamykają się właśnie wspomniane hasła i kampanie, ale z drugiej strony także szeroko pojęty content. Marketing treści nastawiony jest na budowanie relacji z klientem, zdobycie jego zaufania i lojalności. W tym pomocne są różnego rodzaju treści, od grafik, materiałów wideo po klasyczne wpisy blogowe. Bo tak, blogi wciąż mają się świetnie i pełnią w strategii marketingowej o wiele ważniejszą funkcję niż mogłoby się wydawać.
Blog … czym jest?
Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest content marketing. To rodzaj strategii marketingowej nakierowanej na pozyskanie stałych klientów. Działania w ramach tej strategii skupiają się najczęściej w sieci i obejmują publikowanie wartościowych treści dopasowanej do określonej grupy odbiorców. Treści te mogą przybierać różna formę – filmiki, webinary, prezentacje, grafiki czy artykuły.
Blog to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego. Jest niezwykle pomocny w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy, a także pomaga rozbudować bazę klientów. Blog funkcjonuje jako forma komunikowania się z odbiorcami, nieco mniej formalna niż tradycyjna witryna. Skierowany jest nie tylko do obecnych klientów, ale również do innych osób – do tych, które chciałyby dowiedzieć się czegoś w danej tematyce.
Czy blog i strona internetowa to to samo? Niekoniecznie. Witryna internetowa często zawiera wyłącznie podstawowe informacje na temat danej firmy, opis działalności, produktów, dane adresowe, oferta, cennik czy przykładowe realizacje. Jest to wystraczające w wielu przypadkach, ponieważ klient wchodząc na stronę może od razu przejść do kontaktu, by skorzystać z usług firmy. Ma też możliwość przejrzenia portfolio oraz cennik, co pomoże w podjęciu ostatecznej decyzji o współpracy.
Podstawową różnicą pomiędzy witryną a blogiem jest fakt, że na blogu główną treścią są wpisy publikowane co pewien czas. Treści są więc wciąż aktualizowane i zawierają wiele przydatnych informacji. Nie są to jedynie treści lifestylowe, lekkie – obecnie wiele firm prowadzi blogi branżowe. Choć wymaga to ciągłej pracy i tworzenia nowych postów, przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim odgrywa ogromną rolę w pozycjonowaniu strony. Sprawia, że firmę łatwiej znaleźć w sieci. Klienci trafiają na bloga, szukając rozwiązania swojego problemu. Znajdują je na stronie, a przy okazji dowiadują się więcej o działalności firmy. Co więcej, w ten sposób łatwo zbudować wizerunek eksperta w danej dziedzinie, co wpływa na relacje z klientami i wzrost zaufania do świadczonych usług.
Czy to nie za stare?
Blogi były niegdyś najpopularniejszym medium w sieci. Niemal każdy tworzył swoje miejsce, w którym publikował właściwie to, co tylko chciał. Z czasem blogosfera rozwinęła się na tyle, że blogi stały się narzędziem wykorzystywanym w celach reklamowych. Firmy współpracowały z blogerami, którzy w swoich wpisach nawiązywali do produktów czy usług. Obecnie jednak rolę blogów przejęły inne media – Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok, które oferują nowy rodzaj treści, szybko przyswajalnej. Wiele platform blogowych zamknęło się. Nie oznacza to jednak, że blogi czy blogerzy są już kompletnym przeżytkiem. Bo choć w kwestiach czysto reklamowych i promocyjnych prym wiodą te treści, które nie wymagają dużo czasu na ich skonsumowanie, to tekst wciąż jest potrzebny. Chociażby do budowania własnej marki, tworzenia wizerunku eksperta czy wreszcie do pozycjonowania serwisu. SEO jest kluczowe – bez dobrze przygotowanej strategii witryna zginie w gąszczu innych, podobnych, a potencjalnym klientom trudno będzie na nią trafić. Dlaczego akurat tekst? Bo właśnie w nim można zawrzeć słowa kluczowe powiązane z marką, stworzyć bazę linków czy ożywiać stronę, publikując regularnie nowe treści.
Blog … jak z tego skorzystać
Prowadzenie bloga firmowego różni się od bloga prywatnego. Wpisy powinny skupiać się na tematach związanych z branżą i nieść wartość dla odbiorcy. Najlepiej postawić na treści poradnikowe, które odpowiedzą na konkretne pytania i potrzeby klienta, będą merytoryczne i wyczerpujące temat. Ważne jest postawienie siebie w roli eksperta, który dobrze wie, o czym mówi i zna się na branży, w której działa. Dobrym pomysłem jest także content angażujący, wywołujący dyskusję. Na koniec – należy pamiętać o zasadach SEO, stosowaniu odpowiednich fraz kluczowych w tekstach oraz regularnym dodawaniu nowych treści.
SEO czy reklama
Dla blogerów czy osób prowadzących blogi firmowe, jak i agencji interaktywnych i marketingowych, istotne jest, aby ich strona przynosiła pewne korzyści. Docelowo powinny się one przekładać na korzyści finansowe czy zwiększenie sprzedaży produktów. Droga do tego prowadzi poprzez zwiększenie ruchu na stronie. Można tego dokonać na kilka sposobów, a najpopularniejsze z nich to reklamy i działania SEO.
Reklamy to temat, do którego można podejść dwojako. Po pierwsze – są reklamy, które mają doprowadzić użytkownika na stronę. Wyświetlają się na przykład w Google, na innych witrynach internetowych, a także na social mediach. Zwiększają one ruch i pomagają zdobyć nowych klientów. drugi rodzaj to reklamy, które wyświetlają się już na blogu i kierują użytkownika w inne miejsca w sieci, np. Google AdSense. Za wyświetlenia właściciel bloga otrzymuje wynagrodzenie. Można również zaoferować klientom wykupienie reklamy banerowej na stronie.
SEO natomiast zwiększa ruch na stronie. Celem działań SEO jest osiągnięcie przez daną witrynę jak najlepszej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz i słów kluczowych. SEO obejmuje szereg elementów, które należy wykonać, jednak jednym z najprostszych sposobów na zadbanie o optymalizację tekstów na blogu jest wplatanie do artykułów odpowiednich fraz związanych z tematyką bloga. Ważna jest również regularność w publikowaniu nowych treści, by tworzyć unikalne kampanie marketingowe.
Blogi to z pewnością nie jest przeżytek, choć dziś mają nieco inną formę niż kilka lat temu. Ówcześni blogerzy przenieśli się w większości na social media, blogi natomiast chętnie wykorzystywane są w strategii SEO oraz jako narzędzie do budowania wizerunku eksperta.