W dzisiejszym cyfrowym świecie obecność w Internecie jest kluczem do sukcesu firmy. Oprócz stron internetowych, blogów i profili w mediach społecznościowych posiadanie pozytywnych recenzji online może odegrać decydującą rolę w sukcesie. W rzeczywistości ponad 90% konsumentów wyszukuje i czyta recenzje klientów przed wizytą lub skorzystaniem z firmy, z których większość ufa opiniom tak samo, jak ufa osobistym rekomendacjom.
Fora i opinie…
Recenzje online to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie potencjalnych klientów do firmy. Jasne, możesz wydać tysiące dolarów, próbując wystrzelić swoją firmę na szczyt strony wyników wyszukiwania Google, ale może to być kosztowne i nieefektywne.
Pozytywne recenzje online pomagają przyciągnąć uwagę i zainteresowanie klientów. Podobnie recenzje online mogą skutecznie budować zaufanie i pewność siebie, gdy konsumenci wyszukują konkretnie Twoją firmę lub szukają ogólnego produktu lub usługi, którą oferuje Twoja firma. Badania pokazują, że jeśli klient ufa opiniom online Twojej firmy, prawdopodobnie wyda o 31% więcej niż u firmy z niższymi recenzjami. Mówiąc najprościej, przychylne recenzje online mogą znacząco i pozytywnie wpłynąć na zachowania zakupowe Twoich klientów.
Recenzje online mają również znaczenie dla Twojej firmy, ponieważ działają jako niedrogi sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów i nie wymagają znacznego wkładu w wysiłek od menedżerów i właścicieli. W przeciwieństwie do innych technik marketingowych, takich jak rozsyłanie wiadomości e-mail i kampanie w mediach społecznościowych, które wymagają czasu, pieniędzy i wysiłku, strategię recenzji online można łatwo wdrożyć i mieć szybki, pozytywny wpływ na sukces Twojej firmy. Recenzje Google, Yelp i Facebooka nie tylko pomagają odkryć Twoją firmę, ale także dają szansę udowodnienia doskonałości, profesjonalizmu i niezawodności Twojej firmy.
Opinia czy trolling?
Fałszywe lub wprowadzające w błąd recenzje są definiowane jako recenzje negatywne, pozytywne lub neutralne, które nie odzwierciedlają prawdziwego doświadczenia konsumenta z usługą, firmą lub produktem.
Troll to osoba, która wypowiada cyniczne, sarkastyczne lub krzywdzące uwagi na temat kogoś niewinnego. Tym kimś może być osoba lub marka. Podczas gdy pierwsze pokolenie trolli po prostu dobrze się bawi, rzucając niesmaczne słowa ludziom, markom lub przedsiębiorstwom, których nienawidzą, ponieważ mogą to robić w Internecie, kolejne pokolenia trolli otrzymują wynagrodzenie za rzucanie kłamstw. Opłaca się im niszczenie internetowej reputacji dowolnego podmiotu – rządów, marek, firm prywatnych itp.
W wielu firmach otrzymanie fałszywej recenzji nie jest rzadkością. Niestety, działania prawne przeciwko takim czynom tak naprawdę nie zapobiegły rozkwitowi fałszywych recenzji w Internecie. Próba ich usunięcia może być równie frustrująca jak złożenie pozwu. Co powinna zrobić Twoja firma, jeśli nagle pojawi się fala fałszywych recenzji? Należy zauważyć, że nawet najlepsi z najlepszych mogą otrzymać negatywne recenzje, ale jeśli otrzymałeś właśnie fałszywą, zniesławiającą recenzję, to zupełnie inna historia. Jeśli otrzymałeś niedokładne recenzje od rozzłoszczonego klienta, byłych pracowników lub konkurentów, nie możesz po prostu usiąść i pozostawić recenzje bez zmian. Będziesz musiał walczyć, jednocześnie upewniając się, że nie zaszkodzisz dalej swojej reputacji.
Usuń recenzję, powiadamiając witrynę, na której opublikowano recenzję. Jednak wysłanie wiadomości do serwisu nie gwarantuje usunięcia recenzji. Dzieje się tak, ponieważ właściciele firm mogą go nadużywać, prosząc witrynę o usunięcie recenzji, które im się nie podobają, jeśli jest to uzasadniona opinia. Możesz jednak poprosić ich o ocenę recenzji i możesz to zrobić natychmiast.
Aby zgłosić takie recenzje na Yelp, powinieneś zalogować się na swoje konto i oznaczyć recenzję. Możesz wybrać powód, dla którego zgłaszasz tę recenzję, a następnie napisać wyjaśnienie, dlaczego należy ją usunąć. Jeśli opinia została opublikowana w Google, możesz zgłosić ją do oceny. Jeśli Google stwierdzi, że opinia jest fałszywa, usunie ją. Aby to zrobić, musisz oznaczyć recenzję i postępować zgodnie z instrukcjami.
Serwis z recenzjami – Yelp
Założony w 2004 roku Yelp jest popularnym katalogiem internetowym do wyszukiwania lokalnych firm, od barów, restauracji i kawiarni po salony fryzjerskie, spa i stacje benzynowe.
Możesz przeszukiwać Yelp za pośrednictwem jego strony internetowej lub oficjalnych aplikacji na inteligentne urządzenia z systemem iOS i Android. Wpisy są sortowane według rodzaju działalności, a wyniki filtrowane według lokalizacji geograficznej, przedziału cenowego i unikalnych funkcji, takich jak miejsca na świeżym powietrzu, usługa dostawy lub możliwość przyjmowania rezerwacji. Yelp ma silny aspekt społecznościowy i zachęca użytkowników do pozostawiania pisemnych recenzji, ocen w postaci gwiazdek i zdjęć swoich doświadczeń z każdą odwiedzaną firmą.
Każde konto Yelp ma listę znajomych, którą można wypełnić, łącząc aplikację z Facebookiem i książką adresową smartfona lub tabletu. Recenzje opublikowane na Yelp mogą być również recenzowane przez innych użytkowników, podczas gdy popularni recenzenci mają potencjał do awansu do statusu Yelp Elite.
Serwis z recenzjami – TripAdvisor
W porównaniu z 2016 r. do 2017 r. atrakcje TripAdvisor zyskały 20% dodatkowej zawartości recenzji. Budowanie zaufania jest ważniejsze niż kiedykolwiek dla rozwoju firmy, a dziś konsumenci aktywnie szukają prawdziwych informacji zwrotnych i dodają własne. Badanie przeprowadzone przez firmę Phocuswright dla TripAdvisor wykazało, że 53% rezerwujących nie zobowiąże się do rezerwacji, dopóki nie przeczytają recenzji, a 80% przeczyta od 6 do 12 recenzji przed dokonaniem rezerwacji.
TripAdvisor stosuje solidny proces weryfikacji recenzji podróżnych. Jest to jednak tak rygorystyczne, że został ustawiony na automatyczne odrzucanie recenzji zawierających informacje z drugiej ręki. W końcu prezes ogłosił w wywiadzie dla NBC News, że te recenzje „nie będą już natychmiast odrzucane”. „Zachęcimy recenzenta do ujawnienia się, być może wycofując zdanie lub dwa, które im podkreślimy, aby opublikować historię z pierwszej ręki” – powiedział. „Naprawdę sądzę, że to zmiana w kierunku przedstawienia znacznie pełniejszej historii podróżnikom z całego świata”.
Serwis z recenzjami – Zamato
Zomato to najszybciej rozwijająca się strona internetowa poświęcona odkrywaniu restauracji, założona w 2008 roku przez Deepindera Goyala i Pankaja Chaddaha. Początkowo nosiła nazwę Foodiebay, ale w 2010 została przemianowana na Zomato. Dostarcza nie tylko informacji związanych z pobliskimi restauracjami, ale także zapewnia udogodnienia, takie jak zamawianie online, rezerwacja stolików i zarządzanie. Zomato obecnie obsługuje 10 000 miast w 36 krajach, mając 1,2 miliona popularnych restauracji z 80 milionami smakoszy każdego miesiąca. Jest dostępne w 10 różnych językach i ma 10 milionów recenzji z 18 milionami zakładek. Daje to właścicielom restauracji platformę do obsługi dużej liczby użytkowników i śledzenia jakości jedzenia. Wykorzystywana jest ona często w unikalnej kampanii marketingowej.