Świat kręci się coraz szybciej, a marketing mu nie ustępuje. Wręcz przeciwnie, zaczyna być on elementem naszego codziennego życia, i to nie tylko dla osób pracujących w tej branży. Jesteśmy otoczeni reklamami na każdym kroku, w różnych formach o mniejszym lub większym poziomie subtelności. My też możemy zastosować niektóre z tych metod, aby zareklamować siebie, szczególnie jeśli chcemy zdobyć uznanie czy renomę eksperta. Fenomen budowania takich skojarzeń z naszą osobą zwany jest “marką osobistą”.
Nieustannie w ruchu
Nasz świat, technologia, czy wiedza nieustannie się zmieniają. Częściowo jest temu winna nasza ewolucyjna zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmian w otoczeniu. Przez to wynalazki czy metody które były przełomowe w zeszłym roku bywają oczekiwanym standardem już kilka miesięcy później. Przez to wracamy do początku i wymyślania nowych sposobów na szok i zachwyt konsumentów.
Nie inaczej jest ze światem marketingu. Oczywiście, niektóre podstawowe zasady pozostają aplikowalne pomimo upływu czasu, ale konkretne metody, nawet jeśli były kompletnie nowatorskie przy ich pierwszym wdrożeniu, szybko tracą efektywność i nierzadko przechodzą do lamusa. Dlatego właśnie specjaliści od marketingu, specjalizujący się w kampaniach marketingowych, muszą skrupulatnie trzymać rękę na pulsie i nie pozwolić swoim umiejętnościom “zardzewieć”. Ciągłe szukanie oryginalnych rozwiązań i projektowanie kreatywnych kampanii to chleb powszedni dla tych, którzy chcą utrzymać się na powierzchni tak dynamicznej branży. Dzikie tempo marketingu nie zwalnia nawet na moment. Branding personalny lub marka osobista to tylko jeden z jego elementów, który może zostać wykorzystany, aby osiągnąć nowe szczyty.
Marka osobista … czyli?
Marka osobista, a ściślej mówiąc budowanie takiej marki, jest jedną ze strategii marketingowych, dostępnych zarówno dla zwykłych Kowalskich jak i słynnych biznesmenów naszego świata. Polega ona na starannym wykreowaniu publicznego image’u w taki sposób, aby nawet osoby które jeszcze nas nie poznały lub nawet nie widziały miały pozytywny obraz tego, kim jesteśmy. Co ważne, nie jest to to samo co nasze personalne relacje czy sama kompetencja, choć obie te rzeczy są ważnymi elementami tej strategii. Marka personalna to przede wszystkim sposób na podkreślenie swojej wyjątkowości, ekspertyzy, oraz bliskich nam wartości.
Kluczem stworzenia dobrej marki osobistej jest, przede wszystkim, plan. Wymaga on często dużej dozy introspekcji oraz dbałości o najmniejsze nawet detale, takie jak schemat kolorów, umiejscowienie logo, czy używane słownictwo. Choć, oczywiście, nie powinno zabraknąć również większych, “poważniejszych” wyborów oraz… konkretnego planu działania.
Budowanie marki
Proces budowania marki osobistej jest rozciągnięty w czasie. Wszak nie od razu Rzym zbudowano! Branding personalny wymaga jednak również podtrzymywania, warto więc przygotować się również do stałego prowadzenia założonych kont czy stron.
Przede wszystkim, warto zacząć od ustalenia swojej niszy, w której możemy budować status eksperta lub inną określoną pozycję. Im bardziej ta nisza jest konkretna, tym lepiej! Dzięki temu osoby wchodzące w interakcję z naszymi profilami będą miały lepszy obraz naszej wiedzy i umiejętności.
Następnie dobrze jest się zastanowić, co nas wyróżnia wśród innych. Może mamy ciekawy sposób mówienia lub nieoczekiwaną kombinację umiejętności? Nie bójmy się tego podkreślić! W ten sposób zostaniemy nie tylko jeszcze bardziej wyróżnieni, ale również “uczłowieczeni”. Warto postawić w tym na autentyczność, ponieważ fałszywe persony szybko wychodzą na jaw i potrafią obrócić naszą ciężką pracę w proch.
W końcu, należy wyjść do ludzi i się pokazać. Networking, dobre relacje z ludźmi z pracy, tworzenie contentu na znajomy nam temat – to wszystko sposoby, aby zacząć być rozpoznawalnym jako osoba oraz jako specjalista. A żeby być przekonującym specjalistą, warto upewnić się, że mamy wszystkie informacje, oraz że są one aktualne. W tym celu warto skorzystać z kompleksowych szkoleń, dostępnych na platformie h4e services. Stworzone przez dedykowane grupy ekspertów, kursy oferowane przez tę platformę szkoleniową omawiają wiele różnych tematów na zróżnicowanych poziomach zaawansowania. Dzięki postawieniu premium na dostarczanie rzetelnej i aktualnej wiedzy, każda osoba może poznać dany temat od podszewki, odświeżyć wiedzę oraz zaktualizować informacje. To świetna opcja zarówno dla początkujących, którzy chcą zgłębić temat, jak i ekspertów, którzy nie chcą wypaść z obiegu informacyjnego.
Narzędzia …
Najważniejszym narzędziem jest, oczywiście, nasza wyobraźnia i oryginalność. Nie zaszkodzi jednak skorzystać z kilku innych, aby ułatwić sobie życie. Jednym z takich narzędzi są social media, szczególnie takie jak LinkedIn czy Facebook. Warto zadbać o to, aby mieć na nich często aktualizowane konta, które są zgodne z obrazem, jaki staramy się wykreować. Pozwolą one nie tylko na przestrzeń do ekspresji, ale też do zdobywania nowych subskrybentów i poszerzania zasięgu naszego wpływu.
Platform społecznościowych jest jednak wiele. Nie trzeba mieć konta na wszystkich! Jedno czy dwa dobrze skonstruowane profile mogą być wystarczające. Warto jednak dostosować nasz wybór nie tylko do naszej niszy, ale również indywidualnych charakterystyk. Świetni mówcy mogą woleć pochwalić się swoją wiedzą w formie klipu na Instagramie czy filmiku na YouTube, podczas gdy nieśmiali autorzy mogą preferować dłuższe formy na swoim blogu, Facebooku, czy LinkedIn.
Ostatecznie, warto jest również uwzględnić w naszym arsenale pewność siebie. Aby inni uwierzyli w naszą ekspertyzę, nie zaszkodzi zacząć od uwierzenia w nią samemu! Świat wokół nas wciąż się zmienia. Warto więc pozwolić sobie na zmianę razem z nim i dostosować się do nowych norm czy nawet trendów, jeśli są dla nas korzystne. Budowanie marki personalnej może być jednym z nich, ponieważ pomaga ona w wyróżnieniu się na tle innych kreatorów, ekspertów, czy pracowników. Choć sam proces jest długotrwały i wymaga sporej ilości przygotowań oraz dbałości o szczegóły, istnieją przestrzenie czy narzędzia, które mogą pomóc nam w personalizacji i wdrożeniu naszej strategii. Dzięki temu każdy, kto usłyszy nasze imię będzie wiedział, że ma do czynienia z najlepszym z najlepszych!