Pozycjonowanie – rola fraz kluczowych część I

Share This Post

Pozycjonowanie ma na celu wypromowanie danej strony w wyszukiwarce Google. Po wpisaniu wybranej frazy kluczowej ma się ona wyświetlać możliwie jak najwyżej, aby potencjalni klienci bez problemu ją znaleźli. Na pozycjonowanie składa się wiele różnych działań, a wśród nich istotną role odgrywa odpowiedni dobór fraz kluczowych.

Fraza kluczowa – podstawa SEO

Frazą kluczową nazywa się wyrazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące go informacje. Gdy osoba wpisze dane hasło, wyszukiwarka dopiera najlepiej dopasowane do niego strony – czyli takie, których treść najbardziej odpowiada wyszukiwanej frazie. Słowa kluczowe odgrywają bardzo dużą rolę w pozycjonowaniu, ponieważ pozwalają łatwiej docierać do klientów.

Rodzajów fraz kluczowych jest kilka:

  • 1. brandowe,
  • 2. ogólne,
  • 3. frazy z długim ogonem, tzw. long tail,
  • 4. branżowe.

Na frazy kluczowe powiązane z tematyką strony pozycjonuje się witrynę, po to, aby pojawiała się jak najwyżej, gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki dane słowo. Powinny one być związane z treściami, jakie użytkownik może znaleźć na stronie, ponieważ gdy nie znajdzie tego, co rzeczywiście szuka na jednej witrynie, sprawdzi kolejne. Może wręcz poczuć się oszukany, jeśli fraza zaprowadzi go do serwisu, który nie odpowie na jego potrzebę wyszukiwawczą i nie zaspokoi jej.

Dobór fraz ma ogromny wpływ na skuteczność strategii pozycjonowania. Jeśli wybór padnie na słowa, których użytkownicy nie używają, efekty działań będą słabe. Nie uzyska się wtedy ruchu z wyszukiwarki. Nie powinno się pozycjonować strony także na same konkurencyjne frazy, czyli te wpisywane najczęściej, najbardziej popularne. O widoczność na te frazy rywalizuje ze sobą wiele witryn, dlatego pozycjonowanie może być trudniejsze, a efekty niezadowalające. Najlepiej więc wybierać słowa o różny m charakterze, zarówno bardziej, jak i mniej popularne.

W jaki sposób zatem dobrać frazy kluczowe? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, aby frazy spełniały potrzebę użytkownika i zapewniały mu satysfakcję. Po ich wpisaniu powinny mu się pojawić wyniki zgodne z jego intencja wyszukiwawczą. Trzeba także pamiętać o tym, aby frazy były zgodne z tematem strony. Google premiuje merytoryczne treści, które dostarczają odbiorcy wyczerpujących informacji na dany temat. Warto zatem poruszać na stronie różne zagadnienia związane z tematyką.

O czym jeszcze trzeba pamiętać? O tym, aby unikać kanibalizacji. Chodzi o to, że kiedy kilka podstron z tego samego serwisu jest zoptymalizowanych pod te same frazy, algorytm nie wie, który adres zawiera odpowiedź na zapytanie użytkownika. W wyniku tego żadna z tych stron nie uzyskuje wysokiej pozycji – uzyskuje ją za to konkurencja. 

 

Frazy brandowe

Jednym z rodzajów fraz kluczowych są frazy brandowe. Zawierają one nazwę marki lub produktu. Aby pozycjonować się na takie frazy, należy zadbać, aby marka była rozpoznawalna. Wtedy użytkownicy będą z takich słów korzystać i wpisywać je do wyszukiwarki.

Istnieją dwa rodzaje fraz brandowych: zawierające nazwę marki/brandu oraz nazwę produktu. Przykład nazw firm: Samsung, Sony, Google. Przykład fraz z nazwami produktów: Photoshop, Apple Watch. Dlaczego ten rodzaj fraz jest ważny? Głównie ma to znaczenie z punktu widzenia budowania widoczności i rozpoznawalności marki. Klienci, którzy już ją znają, będą utrwalać ją w swojej pamięci. Natomiast osoby, które nie słyszały o niej wcześniej – z czasem będą ją kojarzyły.

Frazy ogólne

Jak sama nazwa wskazuje, frazy te są ogólne. Nie dotyczą więc konkretnej marki czy nazwy produktu, ale raczej samych usług lub produktów. Przykładem mogą być buty sportowe czy fryzjer. Najczęściej frazy takie składają się z 1 lub 2 słów.

Frazy ogólne cieszą się dużą popularnością, a strony, które w oparciu o nie budują swoje strategie, od lat znajdują się na czele w rankingu Google. Z drugiej strony jednak słowa te są na tyle ogólne, że trudno byłoby próbować przebić pozycję największych stron. Lepiej więc, zamiast stawiać na te same frazy, zróżnicować je, wybrać synonimy, a także dłuższe zapytania. Rozbudowane słowa kluczowe mogą pozwolić na dotarcie do bardziej zdecydowanych użytkowników i dać większą szansę na zdobycie lepszej pozycji nawet przy niewielkich nakładach finansowych.

Frazy ogólnie nie powinny stanowić większości wszystkich fraz wykorzystanych przy strategii SEO. Nie trzeba jednak rezygnować z nich całkowicie, szczególnie że w niektórych przypadkach są związane z marką i byłoby trudno się ich pozbyć. Najlepiej jednak łączyć je z bardziej zróżnicowanymi słowami kluczowymi.

Frazy Long Tail

Frazy Ling Tail to inaczej frazy z długim ogonem. Są to frazy rozbudowane, składają się z co najmniej trzech słów. Nie są tak popularne i generują mniejszy ruch, tym samym nie są także bardzo konkurencyjną. Pozwalają sprecyzować tematykę strony. Strategia SEO stworzona w oparciu o frazy z długim ogonem może okazać się łatwiejsza do realizacji, jednak mimo wszystko – nadal czasochłonna.

Cechą szczególną fraz long tail jest fakt, że osoby, które z nich korzystają, zazwyczaj nastawione są na konkretne produkty czy usługi. Chcą więc uzyskać dokładne informacje na wybrany temat. Istnieje zatem szansa, że dokonają konwersji, czyli np. zakupią produkt lub skorzystają z usługi, gdy trafią na stronę.

Fraza a SEO

Przede wszystkim jednak dobrze dobrane frazy kluczowe zwiększają widoczność strony w Google. Dzięki temu będzie się ona wyświetlała w wynikach wyszukiwania na jak najwięcej słów związanych z daną branżą. Im lepiej dopasowane słowa, im lepiej treść strony odpowiada na potrzeby użytkowników, tym większa szansa, że potencjalny klient trafi na portal i dokona zakupu.

Rola fraz kluczowych w pozycjonowaniu jest bardzo ważna. To, jakie słowa użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę mówi wiele o jego potrzebach oraz intencjach. Wiadomo, czego chce się dowiedzieć i co chciałby zrobić. Sztuką jest odpowiednie wykorzystane tej wiedzy, czyli dobór takich fraz, które wiążą się z tematyką strony i są wyszukiwane przez odpowiednią liczbę osób.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować pracowników

Rzetelnie pracujący zespół to podstawa – bez niego nawet najlepiej zaplanowany projekt może zakończyć się porażką. Dobry pracownik to zmotywowany pracownik, jednak motywowanie podwładnych to

Kampanie reklamowe

Urodzony sprzedawca – jak nim zostać?

Praca w sprzedaży jednym jawi się jako prosta, natomiast dla innych wręcz przeciwnie. Chodzi w niej przecież o to, aby sprzedać produkt klientowi, a to

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch