Dobrze dobrane frazy kluczowe są jednym z kluczowych parametrów, na jakie trzeba zwrócić uwagę, pozycjonując stronę. Istotne jest jednak, aby wybrać takie, które mają potencjał i nie są za bardzo konkurencyjne. Muszą one także pasować do tematyki strony i przede wszystkim pomagać klientom uzyskiwać odpowiedzi na zadawane pytania. Co jeszcze trzeba wiedzieć o frazach kluczowych, aby odpowiednio wykorzystać je do pozycjonowania?
Dobre frazy – dobre SEO
Frazy kluczowe są podstawą skutecznego pozycjonowania. Są niezbędne do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Wybór właściwych słów kluczowych ma zatem zasadnicze znaczenie dla skuteczności działań SEO. Nie zawsze decyzja o tym, które frazy zastosować, jest prosta. Aby dobrze ten proces wykonać, należy zacząć od zrozumienia, czego oczekują odbiorcy i jakich słów używają w wyszukiwarkach, aby szukać interesujących ich zagadnień.
Aby dowiedzieć się, w jaki sposób myślą potencjalni klienci i jakich słów używają, można przeprowadzić analizę słów kluczowych. Spośród nich wybierz te, które najlepiej opisują stronę internetową. Ciekawym pomysłem jest także zwrócenie się do odbiorców wprost. Warto zapytać ich, np. na profilu na Facebooku, w jaki sposób szukają informacji o produktach czy usługach. Można takie samo pytanie zadać również znajomym. W ten sposób łatwo spojrzeć na swoją stronę z innej perspektywy.
Kolejnym krokiem jest poszukiwanie słów kluczowych przy użyciu narzędzi. Warto tak dopasować frazy, aby jak najlepiej opisywały pozycjonowaną stronę i były z nią powiązane tematycznie. Analiza konkurencji ma także duże znaczenie, dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób konkurenci wykorzystują słowa kluczowe do pozycjonowania. W tym należy wykonać analizę strony konkurencji.
Kolejnym ważnym krokiem jest zrozumienie różnic pomiędzy słowami kluczowymi long-tail i short-tail, czyli frazami ogólnymi. Long-tail są dłuższe i bardziej szczegółowe, składają się najczęściej z kilku wyrazów, minimum trzech. Tzw. Short tail są krótsze i ogólniej opisują temat, to najczęściej jedno albo dwa słowa. Każde z nich ma inną moc w strategii SEO. Uważa się, że frazy ogólne nie powinny stanowić większości, ponieważ trudniej się na nie skutecznie wypozycjonować przez ich wysoką konkurencyjność.
Po wybraniu odpowiednich słów kluczowych należy je wykorzystać na stronie internetowej. Najlepiej używać ich w tytułach, nagłówkach i treści witryny, w opisach produktów czy artykułach na blogu. Nie warto jednak przesadzać z ich ilością. Treści na stronie mają przede wszystkim być przydatne dla użytkownika, a nadmiar fraz działa na niekorzyść. Również Google może nałożyć karę za spam, jeśli fraz będzie zbyt wiele.
Frazy ogólne czy Long Tail?
Frazy long tail i frazy ogólne to dwa różne rodzaje słów kluczowych, które można wykorzystać w procesie optymalizacji. Long tail, czyli słowa kluczowe z ogonem, są długie i szczegółowe, często zawierają co najmniej trzy słowa. Można je wykorzystać do określenia konkretnych produktów lub usług. Ze względu na to, że są to słowa sprecyzowane, dzięki nim da się trafić do klientów zdecydowanych np. na zakup. Daje to potencjalnie większe szanse na sukces pozycjonowania.
Frazy ogólne są natomiast bardziej popularne. Są one także o wiele krótsze niż frazy long tail, składają się z jednego lub dwóch. Nie oznacza to jednak, że są one mniej ważne. Frazy ogólne mogą pomóc zdobyć zainteresowanie szerszej grupy potencjalnych klientów, także tych niezdecydowanych na akcję. Z drugiej strony, pozycjonowanie się na nie może być trudniejsze, ponieważ na szczycie rankingu znajdują się już duże marki. Nie warto jednak całkowicie rezygnować z ogólnych fraz.
Firmy, które chcą skutecznie wypromować swoje produkty i usługi, powinny wykorzystywać oba rodzaje słów kluczowych. Frazy long tail mogą pomóc w dotarciu do określonej grupy potencjalnych klientów, a ogólne pomogą zdobyć większą ogólną widoczność w wynikach wyszukiwania. Wykorzystanie obu rodzajów słów kluczowych będzie więc pomocne w skutecznym promowaniu produktów i usług.
Wykorzystanie fraz – wewnętrze
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych wymaga umieszczenia fraz kluczowych w różnych częściach strony. Najważniejsze z nich to:
- 1. tytuł strony,
- 2. metatagi (meta title i meta description),
- 3. nagłówki,
- 4. treść strony,
- 5. adresy URL.
Frazy kluczowe warto umieścić w tytule strony i nagłówkach podstron, aby wskazać wyszukiwarkom, jaki jest temat witryny. Frazy powinny się również znaleźć w treści, co jest znakiem dla algorytmu, że witryna rzeczywiście dotyczy tematu, na jaki wskazują dobrane słowa. Jeśli strona jest sklepem, frazy powinny się znaleźć w opisach produktów.
Ważną częścią serwisu jest blog. Regularnie dodawane wpisy sprawiają, że strona „żyje”, a roboty indeksujące często na nią zaglądają. Wpisy blogowe to kolejne miejsce, w którym powinny się znaleźć odpowiednie frazy. Każdy artykuł powinien zawierać nagłówki, a w nich także warto umieszczać pasujące słowa kluczowe. Dobrze również pamiętać o wtyczkach usprawniających pozycjonowanie. Jest w nich miejsce na uzupełnienie pewnych danych – warto to zrobić.
Nie warto także zapominać o linkowaniu wewnętrznym, czyli linkach do podstron w obrębie witryny. Dobrze, jeśli słowa kluczowe znajdą się również w anchorach, czyli wyrazach, w których umieszczony będzie odnośnik.
Wykorzystanie fraz – zewnętrzne
Jak wykorzystać frazy kluczowe zewnętrznie? Można to zrobić, umieszczając linki w sieciach społecznościowych, forach internetowych, witrynach publikujących artykuły sponsorowane i katalogach. Linkowanie zewnętrzne, czyli zdobywanie linków z innych stron prowadzących do pozycjonowanej witryny, jest ważnym czynnikiem rankingowym. Ważniejsza od ich liczby jest jakość stron, z których pochodzą. Najlepiej, jeśli portale takie mają wysoki poziom zaufania, zatem im bardziej znany serwis, tym lepiej. Według Google strona, do której prowadzą linki jest bardziej wartościowa od tej, do której nie prowadzą żadne odnośniki.
Linki można pozyskiwać za darmo, np. komentując na forach, blogach. Wpisy gościnne, artykuły sponsorowane to kolejne, nieraz płatne sposoby, równie skuteczne. Dobrze jednak, aby witryny te były tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną.
Analiza i strategia
Celem pozycjonowania jest stałe podnoszenie pozycji witryny w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja, tym większy ruch na stronie. Aby śledzić wyniki prowadzonych działań, należy regularnie analizować wybrane frazy. Nie chodzi tylko o te, które są w top 10, ale również te, które są niżej. Dzięki temu można pracować nad tym, aby z czasem i one znalazły się wyżej. Jeśli zaś któraś z fraz spadła, można od razu zareagować i sprawdzić, co się stało oraz wprowadzić działania naprawcze.
Jak monitorować widoczność fraz? Należy skorzystać z odpowiednich narzędzi. Przykładem może być Senuto czy Ahrefs. Narzędzia te pozwalają ocenić, czy działania zmierzają w dobrym kierunku, a jeśli nie – szybko wprowadzić zmiany w strategii.
Odpowiedni dobór fraz kluczowych ma ogromne znaczenie dla skuteczności pozycjonowania i unikalnych kampanii marketingowych. Aby mieć pewność, że podejmowane działania przynoszą efekty, warto na bieżąco sprawdzać postępy za pomocą odpowiednich narzędzi. W przypadku braku rezultatów można wprowadzić zmiany w strategii SEO.