Na pozycjonowanie stron internetowych składa się cała grupa działań. Mają one na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce po wpisaniu danego słowa kluczowego. Chodzi więc o to, aby użytkownik po wpisaniu interesującej go frazy zobaczył dany serwis i wszedł na niego. Aby było to możliwe, trzeba połączyć ze sobą kilka różnych elementów. Jednym z nich jest linkowanie zewnętrzne. Na czym dokładnie polega ten proces?
Strona internetowa i jej rola w pozycjonowaniu
Na pozycjonowanie strony internetowej ma wpływ wiele kwestii. Ważne jest zarówno to, co dzieje się na stronie, jak i poza nią. Znaczenie ma jednak również to, jak działa witryna, jakie ma parametry. Działania związane z pozycjonowaniem, które wykonuje się na stronie, noszą nazwę on-site. Które z nich są najważniejsze?
Ogólnie rzecz biorąc – witryna powinna działać sprawnie i szybko, nie powodować problemów i błędów. Istotna jest zatem architektura strony, czyli odpowiednia jej struktura. Chodzi o rozłożenie treści w serwisie, logiczny podział na kategorie i relacje między poszczególnymi elementami. Kolejną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest struktura, zawartość treści i znaczników HTML. Kod strony powinien być czysty i poprawny. Także metatagi, takie jak meta title i meta description, powinny być uzupełnione.
Wpływ na pozycjonowanie ma również czas ładowania się strony. Im krótszy, tym lepiej. Oczywiście nie można zapomnieć także o błędach – a raczej ich braku. Szczególnie chodzi tu o błędy 4xx, czyli brak strony. Błąd ten jest efektem usunięcia zawartości. Jeśli był to wartościowy zasób, warto pomyśleć nad rozwiązaniem. Warto tu zaznaczyć, że jeśli na witrynie pojawia się np. jedna strona z błędem 404, nie jest to szkodliwe. Jednak w momencie, kiedy takich odnośników jest więcej, stanowi to negatywny sygnał dla wyszukiwarek.
Co jeszcze wpływa na pozycjonowanie? Jednym z istotniejszych elementów optymalizacji stron jest wygląd adresów URL. Powinny mieć one przyjazną formę. Aby adres mógł być poprawnie odczytany i zaindeksowany przez roboty Google, powinien być zgodny z wytycznymi. Nie może więc zawierać polskich znaków, słowa powinny być rozdzielane myślnikiem, a nie podkreśleniem, a także nie powinny się w nim pojawiać znaki specjalne, takie jak #%! Id=123. Adres URL ma być też niezbyt długi i może zawierać słowa kluczowe właściwe dla danej podstrony.
Kwestią nietechniczną, związaną z pozycjonowaniem strony, jest również odpowiednia treść. Powinna ona zawierać fraz kluczowe związane z tematyką witryny. Najlepiej także, jeśli strona jest regularnie aktualizowana. W tej roli doskonale sprawdza się blog, na którym co pewien czas pojawiają się nowe teksty.
Trzeba przy tym pamiętać, że treść na stronie ma być przede wszystkim merytoryczna i pomocna dla użytkowników. Powinna również być zgodna z intencją wyszukiwania, czyli odpowiadać na pytanie, które zadał użytkownik. Jeśli strona dotyczy psów, a nie ma na niej informacji o popularnych rasach, Google może uznać, że na innych witrynach znajda się trafniejsze dane.
Linkowanie wewnętrzne … czyli?
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym elementem poprawnie zbudowanej strony internetowej. Pomaga ono użytkownikom poruszać się po witrynie oraz wspomaga proces pozycjonowania. Pojęcie linkowania zewnętrznego oznacza umieszczanie w różnych miejscach w obrębie strony linków prowadzących do innych podstron w tym samym serwisie. Funkcja linkowania jest dwojaka. Po pierwsze, odsyłanie z jednego artykułu do kolejnych, powiązanych tematycznie pomaga zatrzymać użytkownika dłużej na stronie. Po drugie, ułatwia prace robotom indeksującym Google.
Jak to działa? Bardzo prosto. Umiejętnie stworzona sieć linków wewnętrznych, umieszczona np. w artykułach na blogu, odsyła czytelnika od jednej do kolejnej podstrony, która go interesuje. Dzięki temu spędza na stronie o wiele więcej czasu niż spędziłby, gdyby odwiedził jedynie jedną podstronę. To zaś poprawia statystyki witryny i daje jej dodatkowe punkty w rankingu wyszukiwarki. To jednak nie wszystko. Linki wewnętrzne układają się w sieć, która pełni funkcję mapy dla robotów Google. Analizując stronę, poruszają się one między odnośnikami, które się na niej znajdują.
Poprawne powiązania
Jak wykonać odpowiednie linkowanie? Najpierw warto się zastanowić, w których miejscach na stronie najlepiej umieścić odnośniki. Dobrze również wiedzieć, że takie zakładki, jak kontakt, i nas czy kategorie np. w sklepie internetowym są linkowaniem wewnętrznym i działają w sposób, który opisaliśmy powyżej.
Żeby więc osiągnąć jak najlepszy efekt, najlepiej jest przemyśleć nazwy dla każdej z tych zakładek już na etapie tworzenia strony. Wbrew pozorom nie jest to takie proste zadanie. Słowa użyte w odnośnikach mogą mieć wpływ na pozycję podstron w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo linki warto umieszczać w innych miejscach, takich jak treści strony. Doskonałym miejscem na linkowanie wewnętrzne jest blog czy opis produktu lub kategorii. Z jednej wpisu można kierować użytkownika do kolejnych, powiązanych tematycznie, które potencjalnie mogą go zainteresować.
Jak to zrobić poprawnie? Trzeba pamiętać, że linki zewnętrzne działają hierarchicznie. Oznacza to, że miejsce, w którym są umieszczane, ma wpływ na uch skuteczność. Im bliżej strony głównej znajduje się link, tym większą moc ma. Jednak nie warto linkować do odnośników, które już się na stronie głównej znajdują. Te odnośniki mają już mocną pozycję, która wynika z budowy witryny, zatem linkowanie do nich nie przyniesie rezultatów.
W pierwszej kolejności warto linkować zawsze te podstrony, które mają być najbardziej wyeksponowane. Roboty Google sprawdzają pierwszych kilka linków i przechodzą do kolejnej części strony. Przy linkowaniu warto pamiętać o tym, aby dobrze nazywać linki. Anchor, czyli słowo-hiperłącze, które prowadzi do kolejnej podstrony, powinno być konkretne i w jasny sposób mówić użytkownikowi, gdzie się przeniesie po kliknięciu w odnośnik. Anchor, który jest niezgodny z treścią strony, zniechęci użytkownika do dalszego eksplorowania treści.
Linkowanie zewnętrzne czy wewnętrzne?
Czym się różni od siebie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne? Wewnętrzne, jak wspominaliśmy, to odnośniki do podstron w obrębie jednej witryny. Nie prowadzą więc do innych stron.
Linkowanie zewnętrzne natomiast to pojęcie, które oznacza linki prowadzące do danej witryny z innych stron. Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma sposobami pozyskiwania linków jest wpływ na pozycjonowanie. Podczas gdy linki wewnątrz serwisu pomagają przede wszystkim użytkownikowi, wpływają na dłuższy czas przebywania na stronie, linki zewnętrzne mają duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i zwiększają jej widoczność. Linkowanie wewnętrzne jest dość proste do wykonania. Trzeba dobrze przemyśleć strukturę strony i sprawić, aby użytkownik dotarł w każde jej miejsce – w naturalny sposób. Samo dodanie odnośników nie jest skomplikowane.
Inaczej wygląda to w przypadku linków zewnętrznych. Przede wszystkim należy weryfikować witryny, z których pochodzą odnośniki. Linki o złej reputacji negatywnie wpływają na pozycjonowanie. Tu nie liczy się ilość, ale jakość. Przed pozyskaniem odnośnika koniecznie trzeba więc wykonać analizę strony. Jeśli jest to typowa platforma z kiepskiej jakości tekstami, stworzona wyłącznie pod SEO, lepiej nie decydować się na taki link. Nie będzie on pomocny.
Warto także pamiętać o parametrach linków. Są dwa główne typy: nofollow i dofollow. Ten drugi z punktu widzenia SEO daje lepsze efekty i jest ważniejszy. Google traktuje je jako rekomendacje, ale jeśli jest ich za dużo, można dostać karę. Dlatego dobrze jest pozyskiwać również linki nofollow – najlepiej, aby stanowiły one większość wszystkich odnośników prowadzących do witryny.
Które linkowanie jest ważniejsze? Teoretycznie dla pozycjonowanie większe znaczenie ma linkowanie zewnętrzne, jednak odnośniki wewnątrz strony wspomagają indeksowanie. Są również istotne dla użytkownika, który dzięki nim spędza więcej czasu na stronie, a to jest bardzo korzystne dla SEO. Lepiej więc w swojej strategii uwzględnić oba typy odnośników i wykorzystywać ich do unikalnych kampanii marketingowych.
Linki w pozycjonowaniu mają ogromne znaczenie. Wewnętrzne pomagają budować strukturę strony i korzystnie wpływają na User Experience. Zewnętrzne zaś mają ogromną siłę i wspomagają działania SEO. Nie warto zapominać o poprawnych odnośnikach, które poprowadzą użytkownika przez treści na stronie i sprawią, że zostanie na niej jak najdłużej.