Public relations – Twoja twarz i Twój wizerunek

Share This Post

Public relations w skrócie można opisać jako sposób zarządzania przepływem informacji. Dane te są kierowane do klientów, odbiorców, tak, jak w reklamie. Przekaz idzie również do lokalnej społeczności i pracowników organizacji. Aby te informacje dostarczyć do odpowiedniej grupy, potrzebne są narzędzia public relations dobrane do odbiorcy. Inaczej bowiem informacje będą docierać do zespołu firmy, a inaczej do klientów.

Public relations w Twojej firmie

Public relations początkowo było związane z zarzadzaniem organizacją. Z czasem działania PR zaczęły łączyć się także z komunikacją. Dzisiaj najczęściej jako public relations określa się działania skierowane na tworzenie i utrzymanie pozytywnych relacji w firmie i jej otoczeniu. Jest to związane z wizerunkiem organizacji. Działania prowadzone w ramach PR muszą być zaplanowane, przeprowadzane świadomie i konsekwentnie. Dzięki temu firma zadba o wizerunek i o to, jak będą ją odbierać klienci, pracownicy oraz inne osoby z nią powiązane.

PR jest nieco podobne do marketingu. Różni się jednak celem. W przypadku marketingu jest to sprzedaż produktu lub usługi. Public relations ma pomóc w tworzeniu pozytywnego wizerunku i zdobywaniu zaufania wśród klientów – oraz potencjalnych klientów. To, co jeszcze odróżnia PR od marketingu to forma przekazu. W przypadku public relations przybiera ona firmę dialogu – prowadzony jest między firmą i jej otoczeniem. Marketing to zaś reklama jednokierunkowa. Opiera się na ofercie firmy, którą chce zaprezentować klientowi, ale bez otrzymania informacji zwrotnej.

Czy PR jest ważne? Jak najbardziej. Mimo że opiera się na innych założeniach niż marketing, jest dla niego wsparciem. Wspomaga sprzedaż. Odpowiednia troska o public relations sprawia ponadto, że firma staje się bardziej wiarygodna nie tylko dla klientów, ale również dla potencjalnych sponsorów i partnerów biznesowych. Co więcej, dbanie o dobre relacje organizacji z jej otoczeniem pomoże jej zintegrować się z lokalną społecznością. Łatwiej będzie uzyskać ich uznanie i sympatię. Dodatkowo regularne kontakty z mediami pomagają promować firmę i jej usługi.

Cele i zadania 

Strategia PR powinna także obejmować działania na wypadek błędów. Chodzi więc o to, jak radzić sobie z kryzysem – bo te zdarzają się każdemu. Osoba zajmująca się public relations będzie odpowiedzialna również za kreowanie działań dotyczących wychodzenia z kryzysu i odbudowania wizerunku w oczach klientów.

W działaniach PR wyróżnia się również cele pośrednie. Przyczyniają się do osiągnięcia celów ogólnych. Wśród nich można wymienić między innymi powiadamianie otoczenia o tym, co firma robi. Zapoznawanie potencjalnych klientów z ofertą. Celem organizacji nie może być jednak wyłącznie sprzedaż. Działania public relations powinny więc skupiać się na tym, aby firma spełniała oczekiwania klientów. Kolejnym celem pośrednim jest przekonanie klientów do nowych produktów lub usług w ofercie. Specjaliści ds. PR powinni wiedzieć, jak przekonać odbiorców do zmian. To zaś pozwoli utrzymać pozytywny wizerunek firmy w oczach różnych grup.

Jakie są bieżące cele PR? Konkretne cele zależą od strategii, jaką przyjmuje dana firma. Najczęściej działania te to:

  • ukazanie firmy jako całości, która działa bez problemów,
  • nawiązanie relacji z pracownikami,
  • zwiększanie świadomości klientów na temat produktów i oferty firmy,
  • informowanie o stanowisku firmy w różnych sprawach,
  • kontakt z władzami lokalnymi.

Twoja twarz

Każda firma powinna mieć dział zajmujący się public relations – lub zatrudnić osobę do pracy na tym stanowisku. Kto się sprawdzi jako specjalista od PR? Z pewnością osoba, która chce zmierzyć się ze stanowiskiem sprzedażowym. Nie będzie jednak sprzedawać produktu, a wizerunek i opinię. Istotna jest umiejętność budowania relacji z ludźmi, empatia, zrozumienie tego, czego oczekują klienci. Przydatne są odpowiednie studia, ale żaden kierunek nie przygotuje w pełni do wykonywania zawodu specjalisty PR. Przydatna będzie wiedza z zakresu marketingu czy psychologii.

Czy każdy może podjąć się dbania o PR firmy? Oczywiście. Trzeba jednak pamiętać, że to dość delikatna materia. Jeden kryzys może nadszarpnąć wizerunek marki na długo. Od tego, jak umiejętnie zespół PR zakończy kryzys i jakie działania podejmie w celu przywrócenia zaufania, zależy przyszłość organizacji. Nie warto więc zatrudniać do PR osób, które nie znają się na tej branży.

Twój wizerunek

PR to nie tylko działania na zewnątrz, ale również wewnątrz. Pracownicy, którzy czują się dobrze w swoim miejscu pracy, działają wydajniej i efektywniej. Chętniej przychodzą do firmy i angażują się w nowe zadania. Jak zadbać o dobre samopoczucie zespołu? W tym także pomoże dział PR. Wśród narzędzi public relations znajdują się bowiem między innymi mailingi pracownicze, wydarzenia firmowe czy spotkania informacyjne. To wszystko pozwala nawiązać więzi z pracownikami i tym samym pozytywnie wpłynąć na atmosferę w firmie. Zwiększy się również przywiązanie zespołu do marki.   

Public relations to zagadnienie nieco podobne do marketingu, jednak ukierunkowane inaczej. PR skupia się na działaniach mających stworzyć pozytywny wizerunek firmy i dbać o dobre opinie na jej temat. Marketing zaś nastawiony jest na sprzedaż produktu czy usługi i jednostronny przekaz, reklamę. W PR ważny jest dialog. W przypadku kryzysów dobry specjalista PR pomoże wyprowadzić firmę z problemów i sprawić, aby zaufanie do marki nie spadło. Wszystko to zaś przekłada się na wyniki finansowe organizacji oraz napływ nowych klientów – lub rezygnację (bądź jej brak) obecnych.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować pracowników

Rzetelnie pracujący zespół to podstawa – bez niego nawet najlepiej zaplanowany projekt może zakończyć się porażką. Dobry pracownik to zmotywowany pracownik, jednak motywowanie podwładnych to

Kampanie reklamowe

Urodzony sprzedawca – jak nim zostać?

Praca w sprzedaży jednym jawi się jako prosta, natomiast dla innych wręcz przeciwnie. Chodzi w niej przecież o to, aby sprzedać produkt klientowi, a to

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch