Reklama … dźwignią handlu

Share This Post

Niezależnie od tego, czy szukasz sposobu na naukę przez Internet, czy chcesz kupić nowe buty, zapewne spotkasz się z reklamą odpowiednich produktów i usług. Czym jednak jest reklama? Czym się wyróżnia i jakie są jej rodzaje?

Reklama… na czym polega?

Reklama to działanie promocyjne, które ma na celu sprzedaż produktu lub usługi docelowej grupie odbiorców. Jest to jedna z najstarszych form marketingu, której celem jest wywarcie wpływu na działania swojej grupy docelowej, aby nakłonić ją do kupna, sprzedaży lub innych działań. Używając wysoce dopasowanego przekazu, reklama może być niszowa (skierowana do małej grupy odbiorców) lub ogólna (kierowana do dużej grupy odbiorców).

Reklama jest znacznie starsza niż większość innych działań marketingowych, takich jak marketing e-commerce. Odkąd Internet stał się szeroko dostępny, reklama została podzielona na dwa rodzaje: reklamę tradycyjną i reklamę cyfrową.

Tworzenie reklam produktów to pierwszy krok w cyklu życia produktu. Działa jako wprowadzenie do produktu i może być świetnym sposobem na wypromowanie marki w świecie. Przed wyprodukowaniem produktu obliczane są prognozy sprzedaży w celu racjonalizacji kosztów produkcji. Po stworzeniu produktu sprzedaż musi stać się rzeczywistością, a skuteczne reklamy są sposobem, w jaki firmy mogą przedstawić produkt światu.

Reklama cyfrowa stała się dziś nauką. Firmy mogą być wysoce ukierunkowane i mogą śledzić każdą konwersję z reklamy za pomocą jednego kliknięcia. Ta kontrola i identyfikowalność sprawiają, że reklama jest bardzo ważna w marketingu, np. w modelowaniu atrybucji i optymalizacji współczynnika konwersji (CRO).

Rodzaje i możliwości

  • Reklama prasowa (drukowana)

Reklama drukowana jest skutecznym sposobem na wypromowanie marki w czasopiśmie, gazecie, periodyku czy na ulotce.

  • Billboardy

Znajdujące się w miastach na całym świecie billboardy mogą być statycznymi lub ruchomymi reklamami produktów, sprzedając niemal wszystko.

  • Reklama telewizyjna

Reklama telewizyjna była od ponad 50 lat najpopularniejszym sposobem prezentowania produktu konsumentom. Jego atrakcyjność tylko nieznacznie spadła, odkąd na scenę wkroczył marketing cyfrowy i mobilny.

  • Reklama radiowa

Reklama radiowa, choć wyłącznie audio, jest nadal bardzo skuteczna. Istnieją dwie różne grupy odbiorców: starsza publiczność i ci, którzy słuchają radia w drodze do pracy. Tworzenie reklam, które są krótkie i bezpośrednie, utrzyma zainteresowanie słuchaczy; cokolwiek więcej ich przytłoczy.

  • Reklama w mediach społecznościowych

Platformy mediów społecznościowych zyskały na popularności, a wraz z tym nowym trendem pojawiły się reklamy. Umieszczanie reklam promocyjnych w tych lubianych witrynach jest opłacalne, ponieważ można kierować je do grup docelowych dokładniej niż kiedykolwiek wcześniej. Za pomocą kilku kliknięć można wybrać przedział wiekowy, zainteresowania, lokalizacje i wiele więcej.

  • Reklama w wyszukiwarkach

Wyszukiwarki wykorzystują efektywną reklamę również za pomocą wyświetlenia produktów, które są dostosowane do wyszukiwania słów kluczowych. Ta forma reklamy promocyjnej świetnie nadaje się do retargetingu i remarketingu do osób, które już były na zainteresowane produktem.

  • Reklama mobilna

Wykorzystanie urządzeń mobilnych wzrosło dziesięciokrotnie w krótkim czasie. Reklamy zorientowane na urządzenia mobilne mogą obejmować SMS, reklamy aplikacji i reklamy na stronach internetowych skierowane do użytkowników mobilnych.

  • Pop-up

Strony internetowe zawsze starają się uzyskać więcej konwersji i sprzedaży w lejku. Sposobem na osiągnięcie tego są skuteczne reklamy. Korzystanie z wyskakujących okienek zawierających wezwania do działania to dobry pomysł. Zachęcają one do powrotu na stronę, gdy ma zamiar wyjść przez wyskakujące okienko wyjścia. Wyskakujące okienka z kodami rabatowymi lub linkiem do konkretnego produktu, mogą mieć ogromne znaczenie dla potencjalnego klienta.

Reklama online i offline

Reklama offline jest obecnie dość niedoceniana. Ma jednak wiele ważnych, wyróżniających zalet:

  • Szybciej buduje zaufanie. Każda firma, która wykorzystuje wysokiej jakości tradycyjne media marketingowe, wygląda w oczach klienta bardziej wiarygodnie.
  • Tworzy trwałe wrażenie na klientach. Według statystyk marketingowych ludzie lepiej zapamiętują tradycyjne reklamy, zwłaszcza reklamy drukowane, takie jak ulotki, broszury i plakaty niż reklamy internetowe. Czytanie tradycyjnych reklam wymaga większego skupienia od odbiorcy.
  • Nie można ich zignorować. Ludzie w swoim życiu, spotykają się z różnymi formami marketingu offline, czy im się to podoba, czy nie. Może to być reklama zewnętrzna butów, reklama radiowa, unikalna reklama marketingowa, opakowanie produktu, a nawet ulotka wręczana im na ulicy.
  • Może być targetowana na grupy, które nie używają Internetu. Duża część populacji, starsze pokolenie i wszyscy ci, którzy z tego czy innego powodu nie są online. Marketing offline pomaga markom dotrzeć do tych grup.

Chociaż istnieje wiele korzyści związanych z marketingiem offline, ma on swoje ograniczenia:

  • Jego skuteczności nie da się dokładnie zmierzyć. Chociaż marketerzy znaleźli sposoby na śledzenie skuteczności niektórych materiałów marketingowych offline, te metody są ograniczone.
  • Jest zwykle kosztowna. Podczas gdy marketing w prasie jest tani, inne formy reklamy offline, takie jak czasopisma, billboardy i reklamy telewizyjne, są drogie. Wynika to z kosztów pracy, produkcji, dystrybucji i wynajęcia przestrzeni reklamowej.
  • Jego zasięg jest ograniczony. Wszystko zależy od budżetu marketingowego. Jeśli firma ma ograniczony budżet, trudno będzie jej dotrzeć do obszarów poza najbliższą okolicą.
  • Reklamy drukowane są dozwolone tylko przez ograniczony czas. Kiedy korzysta się z przestrzeni reklamowej, możesz prowadzić marketing offline tylko w ograniczonym zakresie.

Marketing internetowy wykorzystuje Internet, jego narzędzia i aplikacje do zwiększania świadomości marki. Obejmuje to rejestrację w ofertach online, optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO), tworzenie witryn internetowych, media społecznościowe, banery reklamowe online, marketing e-mailowy, wideo i inne. Plusy reklamy online:

  • Jest mierzalna. Można łatwo zobaczyć wyniki w czasie rzeczywistym i zmierzyć zwrot z inwestycji (ROI) działań marketingowych online za pomocą odpowiednich narzędzi. Można także zobaczyć, ile reklama wygenerowała wyświetleń, obserwowań, polubień, udostępnień i zakupów.
  • Jest tania i wygodna. Marketing internetowy jest dostępny dla wszystkich rodzajów firm z całego świata, o ile mają komputer i połączenie z Internetem.
  • Ma zasięg globalny. Firmy nie ograniczają się do promowania swojej marki w swoim sąsiedztwie. Ich biznes będzie mógł dotrzeć do klientów nawet poza ich krajem.
  • Pozwala na bezpośrednią informację zwrotną od klientów. Klienci mogą po prostu wysłać wiadomość e-mail lub skomentować post, jeśli mają jakieś uwagi czy pytania kierowane do marki.

Chociaż marketing online ma wiele zalet, są też pewne wady.

  • Wymaga specjalistycznej wiedzy. Aby zrozumieć, w jaki sposób tworzyć reklamy, należy wiedzieć, jak działa marketing online.
  • Nie może dotrzeć do tych, którzy są offline. Dzięki marketingowi online nie można dotrzeć do odbiorców, którzy nie korzystają z technologii, lub po prostu zbyt zirytowali się reklamami i wyłączyli reklamy w mediach społecznościowych czy zdecydowali się płacić za aplikacje, które nie zawierają reklam.
  • Konkurencja jest ciężka. Przy tak wielu lokalnych i międzynarodowych firmach, które reklamują swoje marki online, trudno jest wyróżnić się w przestrzeni cyfrowej.
  • Budowanie zaufania zajmuje trochę czasu. Osoby uczestniczące w działaniach online są zawsze podatne na oszustwa internetowe, fałszywe linki, włamania i naruszenia danych. Utrudnia to zdobycie zaufania klientów.

Mierzalność efektów

Do pomiaru skuteczności reklamy stosuje się różnego rodzaju testy. Są to: ekspozycja; uwaga, zrozumienie, zmiana postawy i zachowanie lub działanie.

  • Ekspozycja

Aby reklama była skuteczna, musi zyskać ekspozycję, tj. ilu konsumentów widziało lub słyszało o przekazie. Bez ekspozycji reklama jest skazana na porażkę. To, czy użyte media były skuteczne, można dowiedzieć się poprzez zbadanie nakładu lub danych o oglądalności (tj. liczby sprzedanych egzemplarzy gazety, osób przejeżdżających przez billboardy lub jadących autobusami miejskimi, osób mieszkających w rejonie nasłuchu itp.); lub przeprowadzanie badań dotyczących świadomości marki.

  • Uwaga

Reklama nie może być skuteczna, jeśli nie przyciągnie uwagi docelowych konsumentów. Taką uwagę można uzyskać, prosząc konsumentów o wskazanie stopnia, w jakim rozpoznają lub zapamiętują każdą reklamę. Różne urządzenia mechaniczne zapewniają wskaźniki uwagi, pomocne przy określaniu tego czynnika.

  • Zrozumienie

Konsumenci wykorzystują reklamy jako sposobu na uzyskanie informacji. Nie można ich o czymś poinformować, jeśli nie rozumieją przesłania. Marketerzy stosują różne testy zrozumienia, takie jak testy przypominania. Mogą również zapytać konsumentów, w jaki sposób rozumieją wiadomość, którą ostatnio słyszeli lub oglądali.

  • Zmiana nastawienia

Stosunek do produktu lub organizacji, zarówno przed, jak i po pojawieniu się reklamy, mierzy się za pomocą przyrządów pomiarowych, które badają opinie o marce czy produkcie.

  • Działanie

Reklama ma na celu stymulowanie działania lub zachowania. Intencja może być mierzona empirycznie, a odpowiedzi na niektóre pytania mogą być analizowane w celu poznania przyszłych trendów w zakupach.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować pracowników

Rzetelnie pracujący zespół to podstawa – bez niego nawet najlepiej zaplanowany projekt może zakończyć się porażką. Dobry pracownik to zmotywowany pracownik, jednak motywowanie podwładnych to

Kampanie reklamowe

Urodzony sprzedawca – jak nim zostać?

Praca w sprzedaży jednym jawi się jako prosta, natomiast dla innych wręcz przeciwnie. Chodzi w niej przecież o to, aby sprzedać produkt klientowi, a to

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch