Social media – jak zaistnieć w mediach społecznościowych

Share This Post

Media społecznościowe stały się nieodłączną częścią naszego życia. To tutaj nawiązujemy kontakty z nowymi osobami i utrzymujemy relacje z już poznanymi. Oglądamy i publikujemy zdjęcia z wyjazdów, ważnych wydarzeń. Na social media obecne są również marki. To skuteczny kanał pozwalający na dotarcie do nowych odbiorców. Warunkiem jest jednak zgromadzenie wokół profilu osób zainteresowanych publikowanymi materiałami. Jak to zrobić? I czy da się w tych czasach prowadzić firmę bez wykorzystywania mediów społecznościowych?

Życie bez social mediów

Social media to wiele serwisów. Służą do komunikacji i obserwowania innych osób. Oferują wiele opcji – publikowanie i komentowanie zdjęć, wstawianie postów, nawiązywanie rozmów z innymi użytkownikami. Media społecznościowe pozwalają być na bieżąco z tym, co dzieje się u znajomych, ale też w kraju czy na świecie. Konta na portalach mają nie tylko prywatne osoby, ale również firmy.

Obecnie social media tak weszły w użycie, że trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nich. To z jednej strony pożeracze czasu, ale z drugiej pierwsze źródło informacji w wielu przypadkach. Wiele osób to właśnie na Facebooku czy Instagramie szuka wiadomości na różne tematy. Na tych portalach także sprawdza nieznane jeszcze marki. Nie bez powodu utarło się powiedzenie „jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”. Dziś już niekoniecznie sam Facebook ma taką moc, ale social media jako ogół.

Jak najbardziej można prowadzić firmę bez social mediów. Efekt tego nie będzie jednak tak dobry, jak mógłby być. W mediach społecznościowych jest wiele potencjalnych klientów, do których łatwo trafić. Portale tworzą także doskonałą szansę na zebranie wokół marki społeczności. Dzięki temu nawet bez płacenia za reklamę można szybko poinformować klientów o promocji czy nowym produkcie. Wiadomość dociera w kilka sekund nawet do tysięcy osób.

Nie bez znaczenia jest także reklama. Dostępne na platformach społecznościowych opcje pozwalają reklamodawcom stworzyć dobrze sprecyzowaną grupę docelową. Dzięki temu zaś reklama faktycznie dociera do osób zainteresowanych daną branżą czy podobnymi produktami. Koszty takiej kampanii są nieporównywalnie niższe niż koszty standardowych kampanii offline. Trzeba też zauważyć, że klienci mają większe zaufanie do firm obecnych w social mediach, szczególnie jeśli wokół marki jest zgromadzona pewna społeczność. Jeśli dana marka nie ma konta na żadnych portalu społecznościowym i trudno znaleźć na jej temat rzetelne opinie – wzrasta podejrzliwość.

Co zrobić żeby zaistnieć?

Jest kilka sposobów na stworzenie wiarygodnego i ciekawego profilu w mediach społecznościowych. Pierwszy i najważniejszy to wysokiej jakości treści. Odbiorcy skupieni przy danej marce chcą dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Dodatkowo wpisy takie pokazują firmę jako eksperta w swojej dziedzinie. To ważne dla odbiorcy – wie, że płaci za wiedzę i doświadczenie, czyli za wysoką jakość.

Treści powinny być publikowane regularnie. Dostarczanie fanom częstych wpisów pokazuje, że ktoś troszczy się o profil i zgromadzoną wokół niego społeczność. Oczywiście treści powinny być wysokiej jakości – teksy bez błędów ortograficznych, poprawnie napisany, zdjęcia i filmy wyraźne. Tu pojawia się kolejny temat dotyczący postów. Warto urozmaicać wstawiane publikacje. Nie każdy wpis musi się składać z tekstu i zdjęcia czy grafiki. Warto stawiać na wideo. To atrakcyjna wizualnie forma przekaz, chętnie oglądana przez odbiorców. Pozwala przekazać wiele informacji i przykuć uwagę widza. A jeśli zainteresuje go to, co widzi, chętnie zostanie, by nie przegapić kolejnych postów.

Duże znaczenie ma również kontakt z klientem. Odbiorcy często komentują posty, nie zawsze jednak na ich temat. Niekiedy opisują swoje problemy czy uwagi. Oczekują odpowiedzi. Nie warto pozostawiać tych komentarzy bez odpowiedzi. Odpisywanie na wiadomości klientów pokazuje im, że dana firma dba o ich zdanie, że ktoś interesuje się ich doświadczeniem, chce pomóc i doradzić.

Nieważne co, ważne by mówili 

Kontrowersja dobrze się „klika”. Tematy wzbudzające powszechną dyskusję sprawiają, że o marce, która taki temat poruszyła, staje się głośno. Z pewnością przekłada się to na wzrost zasięgów. O firmie mówi się więcej i częściej. Tak duży wzrost zainteresowania jest jednak chwilowy. Dość szybko mija, a przypływ fanów czy osób komentujących, nawet jeśli duży, również niedługo wraca do normy. Pozostaje jednak pewne wrażenie, a kontrowersyjny temat poruszony przez firmę również zostaje w pamięci fanów, mimo że zainteresowanie już spadło.

Czy więc na dłuższą metę opłaca się bazować na kontrowersji? Z jednej strony to niemal gwarancja wysokich zasięgów, jednak może okazać się wizerunkowym błędem. Nie chodzi wcale o to, aby ludzie po prostu mówili o firmie. To niekoniecznie pomoże znaleźć nowych klientów. Dziś nie liczy się tylko produkt, ale również to, co marka sobą reprezentuje i jakie poglądy mają osoby za tę markę odpowiedzialne.

Życie w social mediach

Przypływ fanów, coraz więcej komentarzy, większa sprzedaż – oto efekty dobrze prowadzonych profili w social media. Jak jednak utrzymać uwagę odbiorców? Przede wszystkim planować kolejne posty w oparciu o to, co sprawdziło się do tej pory. Warto kontynuować dobrze przyjęte serie wpisów czy daną tematykę. Wciąż dbać o różnorodność. A najważniejsza kwestia to utrzymywanie kontaktu z fanami, odpisywanie na ich komentarze, odpowiadanie na wiadomości. To pozwoli zbudować aktywną społeczność, która będzie polecać najciekawsze posty swoim znajomym, a to pozwoli jeszcze bardziej rozszerzyć zasięgi.

Popularność social mediów warto wykorzystywać do reklamowania swojego biznesu. Tu jednak nie wystarczy zwyczajny komunikat reklamowy. Media społecznościowe to dialog. Reakcja na wstawione publikacje. Decydując się na wstawienie postu trzeba liczyć się z odpowiedzią. Ma to wiele zalet – przede wszystkim informacja zwrotna na temat jakości treści. Social media mają ogromny potencjał, a tworząc wysokiej jakości content łatwo można zwiększyć popularność marki i wpłynąć pozytywnie na sprzedaż.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować pracowników

Rzetelnie pracujący zespół to podstawa – bez niego nawet najlepiej zaplanowany projekt może zakończyć się porażką. Dobry pracownik to zmotywowany pracownik, jednak motywowanie podwładnych to

Kampanie reklamowe

Urodzony sprzedawca – jak nim zostać?

Praca w sprzedaży jednym jawi się jako prosta, natomiast dla innych wręcz przeciwnie. Chodzi w niej przecież o to, aby sprzedać produkt klientowi, a to

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch