Social media marketing to rodzaj marketingu, w którym wykorzystuje się media społecznościowe. W ten sposób firmy osiągają cele biznesowe. Obecnie social media to jeden z najbardziej skutecznych i efektywnych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów i budowania trwałej relacji z nimi. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w mediach społecznościowych pojawia się możliwość nawiązania kontaktu z klientem – nie chodzi więc tylko o reklamę. Co jeszcze warto wiedzieć o social media marketingu?
Media i marketing
Social media marketing ma wiele korzyści. Dobrze opracowane posty pozwalają osiągać bardzo dobry zasięg, w związku z czym zwiększają widoczność i rozpoznawalność marki. To zaś może się przełożyć na lepsze przychody. Aby skutecznie wykorzystać social media marketing i osiągnąć zadowalające efekty, należy mieć dobry plan. Należy więc przede wszystkim określić cele, wybrać odpowiednie platformy społecznościowe, które pasują do specyfiki branży oraz stworzyć strategię contentową.
Dobrze opracowana strategia to już połowa sukcesu. Powinny się w niej znaleźć informacje o postach, jakie będą pojawiać się na profilu firmowym. Do procesu tworzenia warto dobrze się przygotować i wymyślić takie treści, które zaciekawią i zaangażują odbiorców.
Ważne jest również, aby stale monitorować wstawione już posty i komentarze, które się pod nimi pojawiają. Znaczenie mają reakcje, szczególnie na komentarze negatywne czy wpisy osób, które zgłaszają problemy. Nie można ich pozostawiać bez odpowiedzi.
Kolejnym ważnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest budowanie zaangażowania. Warto pomagać swoim odbiorcom, odpowiadać na ich pytania i potrzeby, a także udzielać porad i wskazówek. Nie można także zapominać o takich narzędziach social media marketingowych jak konkursy. Zwiększają one zaangażowanie i napędzają ruch na profilu.
Mierzenie i analizowanie działań mają duże znaczenie w prowadzeniu profili w social mediach, ponieważ pomaga sprawdzić, czy dana strategia jest skuteczna. Narzędzia analityczne dostarczają danych, które mówią, czy posty są efektywne. Pozwalają też lepiej zrozumieć, jak odbiorcy reagują na treść. Jeśli coś jest nie w porządku, można od razu wprowadzić zmiany w odpowiednich miejscach.
Kanały i narzędzia
Kanałów social media jest wiele, dlatego każda firma może wybrać odpowiednie dla siebie. Najpopularniejszy niegdyś był Facebook, dziś rekordy boje TikTok. Są to jednak dwa kompletnie różne kanały komunikacyjne oraz inna grupa odbiorców. Dobrze więc przemyśleć content, jaki chce się tworzyć i dopasować go do platformy, biorąc pod uwagę jej użytkowników.
Facebook jest wciąż największym i najczęściej używanym kanałem społecznościowy, który oferuje firmom wielu możliwości marketingowych. Można przede wszystkim prowadzić tu profil swojej firmy, dodawać posty i utrzymywać relacje z użytkownikami. Facebook udostępnia również zaawansowane narzędzie reklamowe, które pozwala dopasować grupę docelową w bardzo dokładny sposób.
Twitter pozwala na szybkie i skuteczne przekazywanie komunikatów. Użytkownicy mogą wykorzystać go do dyskutowania na tematy związane z marką, a także do promowania jej treści, ofert i produktów. Nie jest to medium najpopularniejsze w Polsce, jednak wciąż można znaleźć tu użytkowników, do których warto skierować swój przekaz.
Instagram to platforma skupiona na obrazach. Umożliwia użytkownikom skuteczne prezentowanie wizualnych treści. Można wykorzystać go do tworzenia kampanii reklamowych, udostępniania ofert, informacji o produktach i usługach oraz promowania marki.
LinkedIn jest skierowany do profesjonalistów i osób szukających pracy. Z tego względu warto tu stawiać na treści eksperckie, budujące wizerunek eksperta. Wiele osób wykorzystuje LinkedIn do budowania swojej marki osobistej i poszerzania grona klientów.
YouTube to platforma wideo. Użytkownicy wstawiają tu filmy na rożne tematy. Marki mogą wykorzystać tę formę przekazu, aby promować swoje produkty, wplatając je w ciekawy wideo content.
TiKTok to portal nastawiony na krótkie treści wideo. Często pojawiają się tu trendy, które inni użytkownicy powtarzają w swoich filmikach. Głównie korzystają z tego serwisu ludzie młodzi, jednak to się wciąż zmienia. Nie warto pomijać TikToka w swojej strategii, ponieważ jest dziś jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych.
Istnieje wiele kanałów, które można wykorzystać w social media marketingu. Każda marka powinna wybrać odpowiedni dla siebie portal, dopasowując go do branży oraz treści, jakie chce publikować.
Działania marketingowe
Właściwie każda firma, której zależy na dotarciu do jak największego grona odbiorców, powinna rozważyć prowadzenie konta w social mediach. Aktywność w mediach społecznościowych sprawia, że marka jest bliżej potencjalnych klientów, może wejść z nimi w interakcję i w czasie rzeczywistym nawiązać kontakt. To także świetny sposób na reklamowanie swoich produktów czy budowanie wizerunku eksperta. Dziś jeszcze bardziej niż wcześniej prawdziwe jest powiedzenie „Jeśli nie ma cię c internecie, to znaczy, że nie istniejesz”. Warto więc być tam, gdzie potencjalni klienci.
Jakie branże odnajdą się w świecie social mediów? Przede wszystkim te, w których dużą role odgrywa estetyka, czyli np. beauty, wnętrza, design, turystyka, moda, lifestyle, gastronomia, kultura i sztuka. Również branże typu know-how, czyli kancelarie prawne, biura rachunkowe, branża budowlana, zdrowie, usługi doradcze, marketingowe, agencje reklamowe będą miały duże pole do popisu na portalach społecznościowych.
Lekarze, specjaliści od zdrowia psychicznego oraz wiele innych osób, które świadczą usługi doradcze mogą przekazywać ciekawą wiedzę na swoich profilach. Także lokalne firmy, w tym małe sklepy mogą działać skutecznie w social mediach i osiągać zadowalające wyniki.
Dlaczego to działa?
Niezależnie od tego, czy ktoś prowadzi małe przedsiębiorstwo, czy jest właścicielem dużej marki, może skorzystać z szerokiego wachlarza narzędzi, które oferuje marketing w mediach społecznościowych. Korzyści płynące z marketingu w mediach społecznościowych dla firm są nieocenione. Po pierwsze, jest to niedrogi (a często nawet bezpłatny, jeśli ktoś nie zdecyduje się na reklamy) sposób na dotarcie do milionów potencjalnych klientów, co czyni go idealnym dla firm o ograniczonym budżecie.
Po drugie, marketing w mediach społecznościowych pozwala stworzyć zaangażowaną społeczność, która promuje i wspiera markę. Kolejnym ważnym powodem, dla którego warto prowadzić social media, jest realna szansą na budowę relacji między agencją interaktywną i marketingową a klientami. Sprawia to, że można skutecznie skupiać się na potrzebach klientów, rozmawiać z nimi, odpowiadać na ich wiadomości i dzięki temu zbudować z nimi trwałą relację.
Poprzez wykorzystanie narzędzi takich jak ankiety i sondy, warto również zbierać opinie i sugestie od klientów na temat produktów i usług. Niezależnie od tego, czy firma chce promować produkty i usługi, czy budować zintegrowaną społeczność wokół marki, marketing interaktywny w mediach społecznościowych będzie w tym pomocny. Jest to wysoce skuteczny, a przy tym tani i łatwy sposób na zaangażowanie klientów i zwiększenie świadomości marki wśród szerokiego grona odbiorców.