Urodzony marketingowiec – jak nim zostać?

Share This Post

Praca marketingowca to ciekawa ścieżka kariery dla kogoś, kto nie boi się korporacyjnego życia, lubi zarządzać projektami i angażować się w kreatywne przedsięwzięcia. Jak jednak zacząć pracę w marketingu, jak się przygotować… i jak stworzyć pierwsze kampanie?

Marketing – branża dla każdego?

Często mówi się, że marketing to praca dla każdego. Każda osoba związana z firmą, która ma kontakt z klientem lub potencjalnym klientem, pełni funkcję marketingową. Nie chodzi tylko o ludzi z działu marketingu czy promocji.

Marketing to nie tylko nowa kampania reklamowa, seria e-maili czy aktualna promocja w tym miesiącu. Marketing często przenika każdy aspekt firmy i jest częścią opisu stanowiska każdej osoby, od działu administracyjnego po zarządzanie. Dlatego tak ważny jest marketing wewnętrzny i oficjalne szkolenia marketingowe.

Marketing wewnętrzny to zasadniczo promowanie celów, wizji, produktów i usług firmy wśród własnych pracowników. Odczucia i postawy klientów wobec firmy opierają się nie tylko na oferowanych przez produktach lub usługach, ale także na ogólnym doświadczeniu, jakie mają z firmą. Ostatecznym celem marketingu wewnętrznego jest zapewnienie, że pracownicy mogą przekazać odpowiednią wartość klientom, ponieważ rozumieją i wierzą w markę, cele i wizję firmy.

Na przykład osoba administracyjna, która przede wszystkim odbiera telefony, może mieć polecenie, aby odebrać telefon i przekierować połączenia do właściwej osoby, ale w świecie marketingu nakazem tej osoby jest odebranie telefonu i działanie jako pierwsze wrażenie i reprezentacja marki. Z ten sposób marketing przenika wszystkie stanowiska w firmie, nie ograniczając się jedynie do jednego działu.

Marketingowiec… czyli?

Kluczowe obowiązki marketingowca mogą się różnić w zależności od branży, wielkości zespołu i poziomu stażu pracy. Osoba na tym stanowisku może być indywidualnym współpracownikiem lub liderem zespołu, który zarządza innymi marketingowcami. Może być bezpośrednio odpowiedzialny za tworzenie treści marketingowych – w postaci strony internetowej, e-maili, mediów społecznościowych i innych lub delegować pracę innym pracownikom. Menedżerowie marketingu często odpowiadają za planowanie i śledzenie budżetu i strategii całego działu, jego jednego segmentu lub poszczególnych kampanii.

Ogólnie rzecz biorąc, celem marketingowca jest pomoc firmie w dotarciu do docelowych klientów i zwiększeniu zaangażowania w markę. Zwiększanie zaangażowania może obejmować zarówno zachęcanie klientów do dokonania zakupu, jak i budowanie społeczności, która skupia się na danej marce, aż po zachęcanie użytkowników do zarejestrowania się na portali w celu otrzymywania dalszych informacji.  Marketingowcy mogą koncentrować się na B2C lub business-to-consumer, co oznacza, że ​​ich docelowymi odbiorcami są indywidualni klienci, lub na B2B, business-to-business, gdzie docelowymi odbiorcami są inne firmy lub organizacje.

Ktoś, kto pełni rolę specjalisty w określonym dziale, na przykład menedżer ds. marketingu w mediach społecznościowych, może mieć bardziej szczegółowe wymagania i cele pracy i podlegać większemu działowi marketingu. Niektóre z najczęstszych specjalizacji marketingowych to zarządzanie marką, copywriting, marketing produktów, media społecznościowe, marketing e-mailowy, zarządzanie wzrostem, marketing wydarzeń, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek lub marketing (SEO lub SEM), i e-commerce.

Oryginalność czy konsekwencja

W marketingu zawsze pracuje się z danymi. Dlatego profesjonalista w tej dziedzinie musi wiedzieć, skąd wziąć odpowiednie statystyki i jak je interpretować.  Ponadto na kampanie marketingowe wpływa wiele czynników, co oznacza, że ​​dostępnych jest pozornie nieskończona ilość danych. Z tego powodu ważne jest, aby wiedzieć, jak wyodrębnić różne zmienne i znaleźć klucze do optymalizacji każdego działania marketingowego.

Marketingowcy starają się budować relacje między markami a klientami. Zrozumienie grupy docelowej marki i wiedza, jak przekonująco się z nią komunikować, jest niezbędna. Dział marketingu jest również odpowiedzialny za utrzymanie wizerunku marki. Wiele kryzysów reputacji to nic innego jak zwykłe problemy komunikacyjne. Niezależnie od tego, czy trzeba wyjaśnić nową strategię, podzielić się wynikami kampanii, czy przeprowadzić prezentację, zdolni marketingowcy są zazwyczaj dobrymi komunikatorami.

Niezależnie od tego, czy chodzi o posty w mediach społecznościowych, wpis na blogu, czy nawet proste e-maile, marketingowcy zajmujący się tworzeniem takich treści muszą mieć opanowane techniki twórczego pisania. Wielu marketingowców zajmuje się właśnie treściami tego typu, więc umiejętność jasnego i skutecznego pisania jest podstawową umiejętnością. Jest to również ważne dla komunikacji wewnętrznej i korporacyjnej, zwłaszcza jeśli chodzi o planowanie kampanii i raportowanie.

Umiejętności techniczne są niezbędne, ale tak samo jak posiadanie „iskry”, która pomaga tworzyć niezapomniane kampanie. Ostatecznie większość sukcesu w marketingu polega na odciągnięciu uwagi odbiorców od konkurencji, zwłaszcza teraz, gdy uwaga użytkowników jest bardziej podzielona między różne platformy. Z tego powodu dobry specjalista ds. marketingu musi być w stanie myśleć nieszablonowo i wymyślać kreatywne i unikalne sposoby komunikowania się i rozwiązywania problemów.

Przygotowanie …

Przygotowując się do pracy w marketingu warto być na bieżąco z tym, co liderzy branży propagują i próbują we własnych kampaniach marketingowych. Można śledzić ich w mediach społecznościowych, subskrybować ich biuletyny lub czytać artykuły.

Obserwując ekspertów, można uczyć się na podstawie trendów, które zauważają, lub nowych kampanii, które uruchamiają. Wielu ekspertów publikuje również studia przypadków oparte na prawdziwych markach i rzeczywistych wynikach kampanii, które mogą dostarczyć głębokiego wglądu w strategie marketingowe i najlepsze praktyki. Można także skorzystać z platformy szkoleniowej, którą prowadzą eksperci.

Można również zanurzyć się w praktycznym świecie marketingu, poprzez naukę przez Internet, tworząc własne treści do dystrybucji i promocji. Można założyć bloga, który pomoże ćwiczyć umiejętności z zakresu marketingu cyfrowego i pokazać potencjalnym pracodawcom, że ma się potencjał. Nigdy nie zaszkodzi mieć kreatywny, niezależny projekt, o którym można porozmawiać podczas wywiadów, jako sposób na zademonstrowanie swojej pasji, ciężkiej pracy i umiejętności, zwłaszcza jeśli nie ma się dużego formalnego doświadczenia marketingowego.

Pierwsza kampania

Standardowy zarys planu marketingowego zawiera kilka kluczowych elementów, takich jak:

  • Streszczenie dla kierownictwa: Ogólne podsumowanie planu marketingowego dla kierownictwa wyższego szczebla, które zazwyczaj zawiera deklarację misji i porusza czynniki, które będą miały wpływ na projekt.
  • Wyzwanie: Krótki opis celów strategicznych i wyzwań, z którymi ma się zmierzyć kampania marketingowa.
  • Analiza sytuacji: Dogłębny raport na temat różnych czynników wpływających na projekt, takich jak docelowi klienci, konkurencja, krajobraz technologiczny, a nawet klimat społeczno-polityczny. Częścią tego często jest analiza SWOT, która pomaga ocenić mocne i słabe strony firmy, szanse i zagrożenia.
  • Rynek docelowy: identyfikacja osób, które z największym prawdopodobieństwem zaangażują się w kampanię.
  • Unikalna propozycja sprzedaży: pokazuje, w jaki sposób firma zyska przewagę na rynku i często odbywa się poprzez zapewnienie klientom korzyści, takich jak niskie ceny, doskonała obsługa klienta lub zaprojektowanie przełomowego/unikalnego produktu.
  • Budżet: Kwota pieniędzy potrzebna do ukończenia kampanii marketingowej.
  • Monitorowanie i ocena: Wskaźniki używane do śledzenia skuteczności kampanii marketingowej.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować się do życia

W życiu każdego czasem przychodzi moment, w którym trudno się zmobilizować do zmiany. Obecna sytuacja ciąży, praca nie odpowiada, miejsce zamieszkania nie jest tym wymarzonym,

Kampanie reklamowe

Zmotywuj się – jak zmotywować się do pracy

Brak motywacji do pracy zdarza się każdemu. Pojawia się problem z wykonaniem nawet nietrudnych zadań, które normalnie powinny zająć kilka godzin, a ostatecznie są rozciągane

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch